EXERCIȚII DE MIOGIMNASTICĂ FACIALĂ, PARTEA a 4 -a

Activitati cu beneficiarii|Esti copil / adolescent
|

Autor: Ilea Alexandru Ionuț, logoped

Cui se adresează: elevi nivel primar

Descriere:

Dislalia constă în deformarea, substituirea, omiterea, înlocuirea sau inversarea anumitor sunete în vorbirea spontană cât şi în cea reprodusă. Sunetele cele mai frecvent afectate sunt consoanele, în special cele care apar mai târziu în vorbirea copilului: R, S, S, L,J, Z.

Cauzele acestor tulburări pot fi determinate de malformaţii ale organelor care participă la actul vorbirii (buze, limba, maxilare, boltă palatină, dinţi), modelul verbal greşit al părintelui, educatoarei, pe care copilul şi-l însuşeşte prin imitaţie.

Până la vârsta de 3 ani şi jumătate/4 ani. Aceste dificultăţi de a pronunţa correct sunetele şi cuvintele nu sunt problematice pentru că sunt datorate particularităţilor sistemului nervos central şi nematurizării aparatului fonoarticulator. După această vârstă copilul are „instrumentele” necesare pentru a vorbi correct şi, dacă nu se întâmplă aşa, este cazul să vă adresaţi unui logoped.

În următorul material, vă propun o abordare mai ușoară și mai distractivă în ceea ce  privește antrenarea aparatului fonoarticulator.

Acest material este destinat copiilor peste 3 ani-până la 12 ani. Sub supravegherea părinților, copiii pot  să-și antreneze musculature facială, atât de important pentru o vorbire corectă.

Materialul este împărțit în patru părți, urmărind următoarele o biective:

Mobilitatea aparatului fonoarticulator :

  • Exerciţii de mobilitate a maxilarelor: exerciţii de închidere/ deschidere a gurii, exerciţii de coborâre şi ridicare a maxilarelor, muşcătura;
  • Exerciţii de mobilitate pentru limba, jocuri cu limba : „pisica bea lapte„ , tic-tac-ul ceasului;
  • Exerciţii pentru buze şi obraji: mişcări de sugere a obrajilor, mişcări de țuguire a buzelor, vibrarea buzelor, zâmbet, umflarea obrajilor;
  •  Exerciţii pentru vălul palatin: imitarea căscatului, exerciţii de deglutiție.

Aceste exerciţii se fac numai în faza iniţială, înainte de articularea sunetelor, iar apoi se vor folosi numai acele exerciţii care sunt necesare impostării sunetului.

https://read.bookcreator.com/P3fnNPIbIyddhBLm1JKJccyoGAI2/HoLm3-NITC-M1sT57Tv_0g

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.