Autor: Buruian Laura Mariana, logoped
Cui se adresează: cadre didactice
Descriere:
Adoptarea unor măsuri cu caracter terapeutic în faza de debut a tulburărilor de vorbire constituie un factor de o importanţă covârşitoare în reuşita tratamentului logopedic. Cu cât deprinderea greşită de pronunţare este înrădăcinată mai adânc, cu cât eficacitatea exerciţiilor terapeutice este mai redusă.
Spre deosebire de adulţi, la copii deprinderile de exprimare greşită nefiind încă adânc fixate, pot fi înlăturate cu totul şi înlocuite cu depinderi corecte de vorbire. Deoarece tulburările de vorbire nu constituie pentru copii o problemă care să-i preocupe în mod deosebit, înlăturarea lor este facilitată într-o mare măsură.
Materialul de față care se adresează în exclusivitate cadrelor didactice propune o serie de exerciţii,care, pe lângă faptul că în cele mai multe cazuri sunt suficiente pentru înlăturarea tulburărilor incipiente de vorbire, constituie în acelaşi timp şi un mijloc de prevenire a acestora şi totodată un procedeu excelent de dezvoltare a dicţiunii şi în cazul copiilor fără defecte de vorbire.
Exerciţiile amintite pot face obiectul unor activităţi obligatorii în cadrul orelor de gimnastică sau de dezvoltare a vorbirii prevăzute în programa grădiniţelor și a claselor primare mici. Subliniez şi faptul că în cadrul fiecărei activităţi educatoarea/învățătoarea poate pune accentul asupra uneia din laturile limbajului, fără să neglijeze totuşi şi celelalte aspecte pe care le implică dezvoltarea unei vorbiri corecte.
Modalități de profilaxie a tulburărilor de limbaj prin joc
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.