51.059 de apeluri inregistrate de Asociatia Telefonul Copilului, la 116 111, in perioada ianuarie-iunie 2013

Arhiva comunicate
|

In primele 6 luni ale anului 2013, 51.059 de apeluri au fost înregistrate la 116 111, dintre acestea 2.569 de cazuriau necesitat şi intervenţia instituţiilor abilitate pe de o parte, iar pe de altă parte consilierea şi monitorizarea continuă a specialiştilor Asociaţiei Telefonul Copilului. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2012, baza de date a Asociaţiei Telefonul Copilului arată o creştere de 23,21% a numărului cazurilor de abuz asupra copilului semnalate.

Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociaţiei Telefonul Copilului, primele 6 luni ale acestui an arată cifre îngrijorătoare:

  • 51.059 de apeluri înregistrate la 116 111, dintre acestea 2.569 de cazuricare au necesitat şi intervenţia instituţiilor abilitate pe de o parte,iar pe de altă parte consilierea şi monitorizarea continuă a specialiştilor Asociaţiei Telefonul Copilului; comparativ cu aceeaşi perioada a anului 2012, baza de date a Asociatiei Telefonul Copilului arată o creştere de 23,21% a numărului cazurilor de abuz asupra copilului semnalate.
  • 1.154 de cazuri de abuz asupra copilului şi violenţă în familieau fost sesizate la 116 111, iar printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizica în procentaj de 33,80%, neglijarea în procentaj de 22,01% şi abuz emoţional în procentaj de 9,62%;
  • numărul  cazurilor de abuz sexual asupra copilului, exploatare prin muncă, cerșetorie şi trafic de minori a înregistrat o creștere de 42,55% în prima jumătate a acestui an, fiind înregistrate 134 de astfel de situaţii;
  • consilierea juridică, solicitată de parinti la 116 111, a înregistrat un procentaj de 15,34%din numărul total al cazurilor; consilierea juridică a vizat in principal: încredinţarea copilului, alocaţii şi indemnizaţii, pensia alimentară, menţinerea legăturilor personale, dreptul la vizită al părintelui care nu a obţinut încredinţarea copilului, ordonanţa preşedinţială, părăsirea ţării cu un minor, înregistrarea tardivă a naşterii, precum şi drepturile copilului;
  • mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce priveşte cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural, în procentaj de 38.03%, urmat de cel urban, în procentaj de 37.02%, iar pentru un procent de 24.95% a fost solicitată confidenţialitatea;
  • cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia (21.87%),urmată de Moldova (14,91%), Transilvania (11.64%), Bucureşti (11,60%), Oltenia (11,25%), Dobrogea (4.95%), Banat (3.62%), necunoscut (20.16%);
  • în ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Buzau, Constanţa, Iaşi, Teleorman, Olt, Vrancea, Valcea, Prahova, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Sălaj, Harghita, Tulcea, Alba, Covasna, Satu Mare, Bihor, Bistriţa-Năsăud.

„Linia telefonică gratuită destinată copiilor116 111 reprezintă un mecanism important de monitorizare a problemelor cu care se confruntă aceştia, fiind singurul instrument pe care copiii îl au la dispoziţie pentru a se exprima în deplină confidenţialitate. Ceea ce este îngrijorător este faptul că există tot mai mulţi copii în România privaţi de adăpost, hrană şi educaţie, iar acest fapt ne este prezentat in fiecare zi la celălalt capăt al firului. Asadar numarul totmai mare al copiilor vulnerabili cu care comunicam la telefonul copilului 116 111 reprezintă un fenomen pe care îl aducem cu transparenţă în atenţia familiilor şi a instituţiilor statului, care trebuie să facă din asigurarea îndeplinirii drepturilor copilului o prioritate. Eşecul în protejarea copiilor faţă de nenumarate ameninţări la care sunt expuşi mereu va avea un impact negativ major asupra dezvoltării lor şi a societăţii în viitor,” a declarat Cătălina Florea, director executiv Asociaţia Telefonul Copilului

Principalele probleme semnalate de copii, în acest an, la 116 111 sunt din spectrul problemelor de ordin psihologic. Nevoia de comunicare, neînțelegerile cu părinții sau relația deficitară copil – părinti reprezintă un procentaj de 67,22%din numarul total al apelurilor copiilor catre linia telefonica dedicata. Conform datelor centralizate de Asociatia Telefonul Copilului la nivelul serviciului 116 111: depresia, tulburările de comportament, gândurile suicidale, automutilarea reprezinta un procentaj de 30,27%din numarul apelurilor copiilor, principalele cauze identificate pe parcursul consilierii fiind urmatoarele – lipsa parintilor (parinti plecati in strainatate), neintelegeri cu parintii, abuzul fizic si neglijarea in familie, decesul parintilor, probleme sentimentale, nu in ultimul rand “bullying”, fenomen existent atât în mediul școlar, cât și în mediul online. Fenomenul bullying este reprezentat de agresiunea verbală, fizică, emoțională, intimidarea, amenințarea asupra unui copil,fenomen care nu este recunoscut în mediul școlar, așadar și soluțiile anti-bullying sunt ignorate. Dependenta digitala este, de asemenea, un fenomen în creştere în rândul copiilor, conform datelor centralizate de Asociaţia Telefonul Copilului. În procentaj de 12,51% din numarul total al apelurilor copiilor, tulburările de comportament au drept cauza si dependenta de dispozitive digitale precum: smartphone, iPad, jocuri virtuale.

Starea emoţională a copiilor la începutul apelului a fost identificată de specialiştii Asociaţiei Telefonul Copilului astfel:26,08% dintre copii simţeau tristeţea și singurătatea, 16,21% frică și anxietate,  11,08% apăsarea, 7,57%  frustrarea şi depresia. Tristeţea şisingurătatea au fost identificate la copiii care au apelat 116 111 din nevoia de comunicare, în timp ce frustrarea şi depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relaţie bună cu părinţii, iar frica s-a manifestat în cazurile de abuz şi violenţă domestică.

Vocile copiilor care au contactat telefonul copilului şi în România au fost ascultate miercuri, 26 iunie, şi în Parlamentul European, care a decis unirea eforturilor pentru ca împreună să putem face mai mult pentru copiii pe care îi ascultăm zi de zi la celălalt capăt al firului. Iar filmul care a tăiat respiraţia întregii audienţe din Parlamentul European a fost prezentat de Asociaţia Telefonul Copilului şi de elevi ai Liceului Nicolae Tonitza, care au transpus problemele copiilor de astăzi în lucrările lor excepţionale:

http://www.youtube.com/watch?v=CBGfX3EzhBk
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151548936264582.1073741845.158475614581

Mulţumim Romtelecom, the Velux Foundations şi Cosmote pentru asigurarea constantă atât a traficului de apeluri gratuite, cât şi a fondurilor necesare derulării activităţii call center-ului 116 111.

Mulţumim tuturor reprezentanţilor mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului în vederea asigurării vizibilităţii numărului 116 111 în rândul copiilor şi părinţilor, totodată le mulţumim pentru sprijinul acordat în promovarea campaniilor de adunare de fonduri ale organizaţiei, ceea ce a facilitat tratarea câtmai multor cazuri de încălcare a drepturilor copilului.

116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România deAsociaţia Telefonul Copilului şi Romtelecom. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom şi Cosmote.

Asociaţia Telefonul Copilului
Cuo experienţă de 10 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional. 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 30 iunie 2013, un număr total de 1.895.020 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 42.838 cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom şi Cosmote. Pentru informaţii detaliate legate de Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesaţi website-ul organizaţiei noastre www.telefonulcopilului.ro