Sărăcia cauzată de lipsa unui loc de muncă, de disponibilizări şi reducerea ajutoarelor sociale acordate a dominat lista problemelor semnalate în cele 76.824 de apeluri înregistrate la 116 111, în primele şase luni ale anului 2012. Situaţiile grave au determinat intervenţia instituţiilor abilitate în mii de cazuri, iar zeci de copii au ajuns în grija statului din cauza sărăciei.
„Criza economică a afectatsocietatea în profunzimea sa. Este foarte grav şi trist deopotrivă să vedem părinţi care preferă să îşi abandoneze copiii din cauza sărăciei, neavând mijloacele necesare să îi îngrijească. Linia 116 111 este deschisă deopotrivă copiilor şi părinţilor şi suntem aici pentru a-i asculta şi sprijini. Tragem încă un semnal de alarmă, însă: abandonul, abuzul, singurătatea, tristeţea cu care se confruntă copiii – acestea sunt probleme care nu au soluţie decât printr-un efort cumulat şi susţinut din partea tuturor actorilor implicaţi, de la familii la instituţiile statului”, a declarat Cătălina Florea, director executiv Asociaţia Telefonul Copilului
Pe fondul crizei financiare, părinţii au recurs la măsuri extreme şi în anul 2012: fie au ales instituţionalizarea temporară sau chiar abandonul copiilor (Transilvaniaeste pe primul loc cu 29 de cazuri, urmată de Moldova cu 6, Muntenia cu3, Bucuresti cu 3 si Oltenia cu 2), fie au ales măsuri alternative la instituţionalizare precum: asistenţa maternală, centrul maternal, centrul de zi, plasamentul familial (cele mai multe sesizări au fost înregistrate din Bucureşti, în număr de 13, urmat de Moldova – 9, Muntenia – 7, Transilvania – 6 şi Oltenia – 5).
Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociaţiei Telefonul Copilului, primele 6 luni ale acestui an arată cifre îngrijorătoare:
- 76.824 de apeluri înregistrate la 116 111, dintre acestea 2.085 de cazuricare au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate pe de o parte, iar pe de altă parte consilierea şi monitorizarea continuă a specialiştilor Asociaţiei Telefonul Copilului;
- starea emoţională a copiilor la începutul apelului a fost identificată de specialiştii Asociaţiei Telefonul Copilului astfel: 28,53% dintre copii simţeau tristeţea, 11,53% frustrarea şi depresia, 11,24% singurătatea, 9,22% apăsarea, 6,05% frica.Tristeţea şi singurătatea au fost identificate la copiii care au apelat116 111 din nevoia de comunicare, în timp ce frustrarea şi depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relaţie bună cu părinţii, iar frica s-a manifestat în cazurile de abuz şi violenţă domestică.
- 1.026 de cazuri de abuz asupracopilului şi violenţă în familie au fost sesizate la 116 111, iar printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizicaîn procentaj de 43,76%, neglijarea în procentaj de 26,09% şi abuz emoţional în procentaj de 12,16%;
- numărul cazurilor de abuzsexual asupra copilului şi trafic de minori aproape s-a dublat în primajumătate a acestui an, fiind înregistrate 94 de astfel de situaţii; cu sprijinul instituţiilor abilitate, au fost adoptate cele mai bune soluţii pentru stoparea abuzului şi înlăturarea efectelor negative produse de situaţia traumatizantă, iar agresorii sunt condamnaţi pentru faptele săvârşite;
- consilierea psihologică indică un procentaj de 16,50%,din numărul total al cazurilor înregistrate la 116 111 şi s-a impus în situaţii în care copiii se simţeau singuri, trişti, neînţeleşi, neglijaţi, discriminaţi, respinşi, dar şi în legatură cu probleme specifice vârstei sau chiar sentimentale;
- consilierea juridică solicitată la 116 111, referitoare la alocaţii şi indemnizaţii, încredinţarea copilului, pensia alimentară, menţinerea legăturilor personale, dreptul la vizită al părintelui care nu a obţinut încredinţarea copilului, ordonanţa preşedinţială, părăsirea ţării cu un minor, înregistrarea tardivă a naşterii, precum şi drepturile copilului,a înregistrat un procentaj de 20,81% din numarul total al cazurilor;
- mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce priveşte cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural, în procent de 50,59%, urmat de cel urban, în procent de 43,26%, iar pentru un procent de 6,15% a fost solicitată confidenţialitatea;
- cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia(26.18%), urmată de Transilvania (20.43%), Moldova (16,88%), Bucureşti (13.91%), Oltenia (10.79%), Dobrogea (5.52%), Banat (3.51%), necunoscut (2.78%);
- în ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Buzau, Ilfov, Constanţa, Iaşi, Teleorman, Dolj, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Sălaj, Mureş, Botoşani, Bistriţa-Năsăud, Alba, Satu Mare.
În această perioadă şi totodată într-un an în care efectele crizei continuă să fie devastatoare pentru tot mai mulţi copii şi părinţi, Asociaţia Telefonul Copilului a organizat întâlniri directe cu 17.387 copii din regiunile Transilvania, Moldova, Munteania si Oltenia, din zone rurale dezavantajate, către care s-a îndreptat cu rechizite personalizate, dulciuri şi jucării.
De asemenea, prima jumătate a anului 2012 a adus din nou recunoaştere activităţii Asociaţiei Telefonul Copilului, prin omologarea recordului înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului „Fotografia cu cele mai multe zâmbete de copii” de către World Records Academy. Şi anul acesta la Gala Societăţii Civile, Asociaţia Telefonul Copilului a urcat pe podiumul Galei, cu 2 premii la secţiunile „PROIECTE ŞI CAMPANII DE CSR”,respectiv „PROGRAME”.
Mulţumim tuturor reprezentanţilor mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului, totodată le mulţumim pentru asigurarea vizibilităţii numărului 116 111 în rândul copiilor şi părinţilor, ceea ce a facilitat tratarea cât mai multor cazuri de încălcare a drepturilor copilului.
116111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Romtelecom. Apelul către 116111 este oferit gratuit de Romtelecom şi Cosmote.
Asociaţia Telefonul Copilului
Cu o experienţă de 10 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional. 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 30 iunie 2012, un număr total de 1.782.681 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 38.107 cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom şi Cosmote. Pentru informaţii detaliate legate de Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesaţi website-ul organizaţiei noastre www.telefonulcopilului.ro.