Asociatia Telefonul Copilului prezinta bilantul apelurilor inregistrate la 116 111 in primele 6 luni ale anului 2015

Arhiva comunicate
|

București, 22 iulie 2015. Numărul total de apeluri înregistrate la 116 111 în primele 6 luni ale anului 2015 a fost de 60.973, iar dintre acestea 4.267 de cazuri au necesitat consiliere psiho-socială și juridică de lungă durată a specialiștilor Asociatiei Telefonul Copiluluioferita prin intermediul liniei telefonice gratuite 116 111. 786 de situații au necesitat si intervenția instituțiilor abilitate la nivel local. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, baza de date a Asociației Telefonul Copilului reflectă o creștere de 60,23% a număruluicazurilor care au necesitat consiliere de lungă durată.

Numărul  cazurilor de abuz sexual înregistrate la 116 111 s-a dublat în primele 6 luni ale anului 2015 față de anul precedent, înregistrându-se 111 astfel de situații. În 66,37% dintre situații victimele au fost fete și în 33,63% băieți. Genul victimelor raportat la grupa de vârstă indică un procentaj de 39,10% fete din categoria 13 – 15 aniși 27,27% din categoria 6 – 12 ani. În ceea ce privește băieții, 25,45%au fost din categoria de vârstă 6 – 12 ani și 8,18% din categoria 13 – 18 ani.

Efectele abuzului sexual s-au evidențiat prin: depresii și tulburări de comportament, gânduri extreme, frică și anxietate. Stările emoționale resimțite de copiii victime ale abuzului sexual la momentul apelului către 116 111 au fost: apăsare, teamă, tristețe, dezgust. Astfel, apelanții au solicitat confidențialitate și servicii deconsiliere psihologica si consiliere juridica din partea serviciului Telefonul Copilului 116 111.

Statistica referitoare la agresorii copiilor abuzați sexual indică: alțicopii / tineri 27,08%, tați 25,00%, adulți din afara mediului social alcopilului 23,96%, rude ale copilului agresat 15,63%, concubini ai mamelor copiilor agresați 6,25%, bunici 2,08%.

În 10% dintre cazurile de abuz sexual raportate au rezultat și sarcini nedorite.

Principaleleregiuni din care au fost sesizate situațiile de abuz sexual sunt urmatoarele: Moldova (34,23%), Muntenia (30,63%), București (24,32%), alte regiuni (10,81%). Mediul de proveniență al victimelor copii a fost:rural (66,68%), urban (28,12%), iar pentru 5,20% dintre situații apelanții au solicitat confidențialitatea în acest sens.

“Creșterea alarmantă a numărului de cazuri de abuz sexual asupra minorilor raportate la 116 111, totodata scăderea dramatică a vârstei victimelor, precum și reflectarea acestei realități în situația mediatizată din județul Vaslui, ne conduc la încadrarea acestei crime la statutul de amenințare națională. Aceasta este o imagine profund îngrijorătoare, care trebuie să fie luată în serios de autorități și să acționeze cu promptitudine și în concordanță cu legislația în vigoare în vederea atâta prevenirii, cât și a sancționării unor astfel de fapte. Totodată, Asociația Telefonul Copilului atrage atenția asupra lipsei serviciilor de consiliere psiho-sociala adresate minorilor – victime ale abuzului sexual, servicii care ar trebui nu numai să fie disponibile, ci să fie chiar mai consistente pe perioada derulării procesului în instanță”, a declarat Cătălina Florea, Director Executiv al Asociației Telefonul Copilului

Nevoia de consiliere psihologică a înregistrat o creștere de 112,91%, sesizarea situațiilor de abuz 43,15%, iar consilierea juridică 20,05%față de prima jumătate a anului trecut. Numărul băieților care au contactat 116 111 a crescut de 3 ori comparativ cu primele 6 luni ale anului 2014, respectiv 201 băieți.

Nevoia de consiliere psihologică a beneficiarilor a reprezentat o creștere de 112,91% față de aceeași perioadă a anului 2014, respectiv 1814 situații. Principalele probleme semnalate au fost legate de: depresiiși anxietăți (41,40%), disfuncționalități în familie (38,93%), comportamente neadecvate manifestate prin gânduri / gesturi extreme (13,40%) și probleme specifice adolescenților, respectiv criză de identitate, probleme sentimentale (6,27%).

Factorii de stres care au condus la nevoia de consiliere psihologica au fost: relația deficitară copil – părinte / părinți, violența în familie, separarea / divorțul părinților, confuzia de rol (copiii au fost responsabili pentruasigurarea nevoilor de baza ale familiei).

Situațiile de abuz și violență în familie sesizate la 116 111 au indicat o creștere de 43,15%, respectiv 1881,față de primele 6 luni ale anului 2014, când s-au înregistrat 1314 cazuri. Principalele forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizică (50,56%), abuzul emoțional (21,64%), neglijarea (18,39%).

Solicitările de consiliere juridică au înregistrat o creștere de 20,05% (497 situații) comparativ cu primele 6 luni ale anului 2014, iar acestea s-aureferit la: probleme legate de familie (încredințarea minorului, violența în familie, menținerea legăturilor personale ale copilului cu părintele care nu a obținut încredințarea (56,42%), drepturile copilului(37,51%) și alocații / prestații sociale (6,07%).

Copiii și adolescenții care au contactat 116 111 în prima jumătate a anului 2015 au provenit din: familii nucleare (81,88%), familii monoparentale (12,19%), familii extinse (4,22%) și familii adoptatoare (0,68%).

Pe segmentul gen, numărul băieților care au contactat 116 111 a fost de 3 ori mai mare în primele 6 luni ale anului 2015 comparativ cu aceeași perioadă a anului 2014, când s-au înregistrat 201 cazuri. Aceeași categorie de gen raportată la grupa de vârstă a înregistrat creșteri semnificative pe segmentul 10 – 12 ani (de 7 ori mai multe cazuri în prima jumătate a anului 2015, respectiv 175 de cazuri) și 16 – 18 ani (de 3 ori mai multe cazuri, 147 cazuri).

În ceea ce privește mediul de proveniență, cele mai multe situații au fost sesizate din mediul rural (40,64%), urmat de mediul urban (40,24%). În 19,12% dintre situațiile înregistrate la 116 111, apelanții nu au dorit să menționeze mediul de proveniență. Cele mai multe apeluri au fost înregistrate din regiunea Moldova (25,62%), urmată de Muntenia (21,37%), Transilvania (11,86%), București (11,72%), Oltenia (8,88%), Dobrogea (3,77%) și Banat(2,84%). Apelanții au solicitat confidențialitate privind regiunea din care provin în 13,94% dintre situații.

Repartizarea pe segmentul “județ” arată că cele mai multe situații au fost înregistrate din: Vrancea, Teleorman, Vaslui, Dolj, Constanța, Buzău, Olt, București sector 2, Ilfov, București sector 5. Județele cu cele mai puține situații înregistrate au fost: Harghita, Sălaj, Mehedinți, Satu Mare, Maramureș, Alba, Covasna, Suceava, Tulcea, Argeș.

Asociaţia Telefonul Copilului
Cu o experienţă de 13 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional. 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 30 iunie 2015, un număr total de 2.125.777 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 55.646 cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom şi Cosmote. Pentru informaţii detaliate legate de Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesaţi website-ul organizaţiei noastre www.telefonulcopilului.ro