În anul 2019, activitatea de consiliere a copiilor și părinților a fost realizată 7 zile din 7, atât de specialiști angajați, cât și de specialiști voluntari: asistenți sociali și psihologi. Spațiul desfășurării activității de call center a fost pus la dispoziție și în anul 2019 de Telekom România.
În anul 2019, 1 copil din 2 copii a solicitat consiliere psihologică, rezultând o crestere de 51,02% a numărului solicitărilor de consiliere psihologică în anul 2019, față de anul 2018.
Numărul total de apeluri înregistrate la numărul 116 111, linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului si Telekom Romania, a fost în anul 2019 de 82.038.
Consiliere psihologică
In anul 2019, cele mai multe dintre cazurile care au necesitat consiliere de lungă durată din partea specialiștilor Asociației Telefonul Copilului se referă la consilierea psihologică, respectiv 6.624 de situații de consiliere de lunga durata.
60,30% dintre preadolescenți și adolescenți au solicitat consiliere psihologică, iar nevoile de consiliere indicate au fost: 35,44% probleme comportamentale (consum de alcool, stupefiante sau tutun, discriminare, auto-mutilare, gânduri / tentative de suicid), 34,23% probleme legate de comunicarea și relaționarea cu ceilalți (părinți, alți copii, familia extinsă, alte persoane), 16,48% probleme sentimentale, probleme legate de aspectul fizic, identitate, temeri legate de sine si 13,85% alte situații.
76,18% dintre preadolescenți și adolescenți discută despre nevoile psiho-emoționale cu alte persoane (adulți din afara familiei lor, alți copii, rude, vecini), 20,99% nu au dorit să ofere informații în legătură cu acest aspect si doar 2,83% discută cu unul dintre părinți.
Raportat la grupele de vârstă ale copiilor care au manifestat nevoi emoționale, cele mai importante date relevă următoarele: 38,63% au fost fete din categoria de vârstă 13 – 18 ani, 22,23% băieți din categoria 13 – 18 ani, 10,26% fete din categoria 10 – 12 ani și 8,55% băieți din categoria 10 – 12 ani.
Abuzul de tip bullying
Formele abuzului de tip bullying sesizate au fost: insulte, jigniri, porecle, sarcasm în procentaj de 45,89%, loviri, îmbrânciri în procentaj de 30,82% și intimidare, denigrare, insulte cu privire la relații și statutul social în procentaj de 23,29%. 86,19% dintre situațiile de abuz de tip bullying au avut loc în grădiniță / școală, iar 13,81% au avut loc în spațiul public. Cele mai multe situații de abuz de tip bullying raportate au indicat drept victime băieți în procentaj de 62,45% și fete în procentaj de 37,55%.
Situațiile de abuz și violență în familie
Formele de abuz sesizate la 116 111 au fost: 36,19% de situații de abuz emoțional, 35,78% de situații de molestare fizică și violență în familie, 17,89% de situații de neglijare și 10,14% alte situații de abuz (exploatare prin muncă, cerșetorie, abuz sexual, trafic de minori, privare de libertate).
Mediul preponderent în care a avut loc abuzul raportat a fost familia în procentaj de 79,50%, urmat de spațiul public 10,16% și școala / grădinița în procentaj de 6,06%.
Profilul victimelor abuzului
54,90% dintre victimele situațiilor de abuz au fost fete și 45,10% băieți. Genul raportat la grupele de vârstă indică vulnerabilități mari în rândul categoriilor: fete 13 – 15 ani (15,69%), fete 0 – 6 ani (12,83%), fete 10 – 12 ani (12,48%), băieți 0 – 6 ani (11,76%) și băieți 10 – 12 ani (10,70%).
69,05% dintre copiii supuși abuzului au provenit din familii nucleare și 30,95% din familii monoparentale, familii extinse și familii adoptatoare, precum și din centrul de plasament. Agresorii copiilor au fost: 79,68% ambii părinți, unul dintre părinți sau concubinul / concubina unuia dintre părinți, 14,97% alți adulți (persoane necunoscute copilului abuzat, rude, asistenți maternali, cadre didactice) si 5,35% un alt copil.
Consilierea juridică
Apelanții au exprimat nevoi de consiliere cu privire la: 78,44% probleme legate de familie (încredințarea minorilor, recunoașterea paternității, menținerea legăturilor personale cu copilul pentru părintele care nu a obținut încredințarea, dreptul la vizită al părintelui care nu a obținut încredințarea), 13,75% solicitări privind drepturile copilului si 7,81% de solicitări privind drepturi legate de alocații / indemnizații pentru copil.
La nivelul tuturor situațiilor înregistrate, mediul de proveniență a fost: rural (31,20%), urmat de urban (30,58%). In 38,22% dintre situații, apelanții au păstrat confidențialitatea privind mediul de proveniență. Regiunea din care s-au efectuat sesizări preponderent a fost Regiunea Sud – Est (14,25%), urmată de Regiunea Sud – Muntenia (9,97%), Regiunea București – Ilfov (9,80%), Regiunea Vest (8,90%) Regiunea Nord – Est (8,22%), Regiunea Sud – Vest Oltenia (4,66%), Regiunea Centru (3,08%) și Regiunea Nord – Vest (1,16%). În 39,96% dintre situații, apelanții au păstrat confidențialitatea privind regiunea de proveniență.
Serviciile de consiliere au fost oferite prin intermediul liniei europene de asistenta pentru copii 116 111, aplicatiei mobile Happygraff si a platformei www.116111.ro.
Asociaţia Telefonul Copilului
Cu o experienţă de 18 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional., 7 zile din 7, de luni pana vineri între orele 08.00-20.00 si sambata si duminica intre orele 10.00 – 14.00. Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2019, un număr total de 2.533.650 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 89.308 cazuri care au necesitat consiliere de lungă durată și / sau intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Telekom Romania si Telekom Romania Mobile Communications. Pentru informaţii detaliate legate de Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesaţi website-ul organizaţiei noastre www.telefonulcopilului.ro