Numărul apelurilor primite, în primele şase luni ale anului 2011, la singura linie gratuită de asistenţă pentru copii şi părinţi la nivel naţional, 116 111, a crescut de 4 ori comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 75.033,faţă de 18.882 anul trecut. În majoritatea cazurilor, apelanţii au reclamat problema sărăciei cauzată de lipsa unui loc de muncă, de disponibilizări şi reducerea ajutoarelor sociale acordate. Mii de cazuriau necesitat intervenţia instituţiilor abilitate, iar zeci de copii au ajuns în grija statului din cauza sărăciei.
Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociaţiei Telefonul Copilului, primele 6 luni ale acestui an arată cifre record:
- 75.033 de apeluri înregistrate la 116 111, de 4 ori mai multe apeluri faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010, când s-au înregistrat 18.882 apeluri; principalul motor care a generat această creştere este reprezentat de extinderea programului de lucru la 16 ore pe zi, în intervalul 08.00 – 00.00, de luni până duminică;
- 2.534 de cazuri au necesitat intervenţie imediată, cu o creştere de 39,23% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010, când s-au înregistrat 1.820 de cazuri;
- 1.025 de cazuri de abuz asupra copilului şi violenţă în familie au fost sesizate la 116 111, creşterea înregistrată fiind de 32,60%, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010 (773);
- numărul cazurilor de abuz sexual asupra copilului şi trafic de minori aproape s-a dublat în prima jumătate a acestui an, fiind înregistrate 48de astfel de situaţii; cu sprijinul instituţiilor abilitate, au fost adoptate cele mai bune soluţii pentru stoparea abuzului şi înlăturarea efectelor negative produse de situaţia traumatizantă, iar agresorii suntcondamnaţi pentru faptele săvârşite;
- consilierea psihologică indică o creştere de 25,06%,în situaţii în care copiii se simţeau singuri, trişti, neînţeleşi, neglijaţi, discriminaţi, respinşi şi în legatură cu probleme specifice vârstei sau chiar sentimentale;
- 7.239 de copii beneficiari ai proiectelor şi campaniilordesfăşurate în acest an (http://www.telefonulcopilului.ro/galerie-foto-2011, http://www.telefonulcopilului.ro/cupa-telefonul-copilului) ne-au spus căau găsit în telefonul copilului un prieten de nădejde;
- consilierea juridicăsolicitată la 116 111, referitoare la alocaţii şi indemnizaţii, încredinţarea copilului, pensia alimentară, menţinerea legăturilor personale, dreptul la vizită al părintelui care nu a obţinut încredinţarea copilului, ordonanţa preşedinţială, părăsirea ţării cu un minor, înregistrarea tardivă a naşterii, precum şi drepturile copilului,a înregistrat o creştere de 61,41% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
- mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce priveşte cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural, în procent de 52,13%, urmat de cel urban, în procent de 43,01%, iar pentru un procent de 4,86% a fost solicitată confidenţialitatea;
- cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Moldova (26.36%),urmată de Muntenia (19.49%), Transilvania (15.83%), Bucureşti (15.27%),Oltenia (10.02%), Banat (5.37%), Dobrogea (4.70%), necunoscut (2.96%);
- în ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Iaşi, Constanţa, Bacău, Vaslui, Teleorman, Ilfov, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Sălaj, Covasna, Tulcea, Harghita şi Argeş.
Pefondul crizei financiare, părinţii au recurs la măsuri extreme şi în anul 2011: fie au ales instituţionalizarea temporară sau chiar abandonulcopiilor (Moldova este pe primul loc cu 15 cazuri, urmată de Muntenia cu 14, Transilvania cu 6, Dobrogea cu 6 si Oltenia cu 4, Necunoscut cu 2), fie au ales măsuri alternative la instituţionalizare precum: asistenţa maternală, centrul maternal, centrul de zi, plasamentul familial (cele mai multe sesizări au fost înregistrate din Bucureşti, înnumăr de 18, urmat de Muntenia şi Oltenia, cu câte 9, Dobrogea 7, Moldova 6, Banat 2, Transilvania 1, Necunoscut 5).
În această perioadă şi totodată într-un an în care efectele crizei continuă să fie devastatoare pentru tot mai mulţi copii şi părinţi, Asociaţia Telefonul Copilului a organizat întâlniri directe cu 4.705 copii din judeţele Alba, Braşov, Hunedoara, Mureş, Sibiu, din zone rurale dezavantajate, către care s-a îndreptat cu rechizite personalizate, dulciuri şi jucarii http://www.telefonulcopilului.ro/galerie-foto-2011.
Deasemenea, prima jumătate a anului 2011 a adus din nou recunoaştere activităţii Asociaţiei Telefonul Copilului, prin acordarea atât a Premiului I, cât şi a Premiul al II-lea la Gala Societăţii Civile, secţiunea „PROIECTE ŞI CAMPANII DE CSR”, cel mai frumos cadou primit de organizaţia noastră la un deceniu de existenţă.
Mulţumimtuturor reprezentanţilor mass media pentru asigurarea constantă a vizibilităţii numărului 116 111 în rândul copiilor şi părinţilor, ceea ce a facilitat tratarea cât mai multor cazuri de încălcare a drepturilorcopilului.
116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Romtelecom. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom şi Cosmote.
Reamintim că la data de 01 martie a.c., AsociaţiaTelefonul Copilului a prelungit programul de lucru al serviciului Telefonul Copilului 116 111, până la miezul nopţii. Decizia de prelungire a programului a fost luată pentru a putea răspunde numărului tot mai mare de apeluri, acesta derulându-se de la acea dată în intervalul 08.00 – 00.00. Totodată, numărul de specialişti, aflaţi la celălalt capăt al firului, a fost suplimentat cu 7 noi asistenţi socialişi psihologi. Iniţiativa se desfăşoară sub sloganul “Telefonul Copilului 116 111 te ascultă din zori până-n miez de noapte”şi a fost posibilă datorită fondurilor puse la dispoziţie de VELUX Foundation, Romtelecom, COSMOTE, ERSTE Foundation, precum şi din fondurile adunate în urma maratonului radio PIERDUT, organizat anul trecut de Europa FM în beneficiul Asociaţiei Telefonul Copilului.
Asociaţia Telefonul Copilului
Asociatia Telefonul Copilului este o organizatie neguvernamentala, non-profit, activa in domeniul protectiei drepturilor copilului. 7 zile din 7, intreorele 08.00-00.00, Asociatia Telefonul Copilului pune la dispozitia copiilor si parintilor linia de asistenta gratuita, unica la nivel european, 116 111, specializata in domeniul protectiei copilului. Un numar total de 1.613.944 de apeluri a fost inregistrat de Asociatia Telefonul Copilului in perioada 21 noiembrie 2001 – 30 iunie 2011, iar dintre acestea au fost identificate 32.314 de cazuri valide.
Pentru informatii detaliate legate de Asociatia Telefonul Copilului si activitatea acesteia, va rugam sa ne contactati la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sa accesati website-ul organizatiei noastre www.telefonulcopilului.ro.