În primele 6 luni ale anului 2014, Asociația Telefonul Copilului a răspuns unui număr de 56.315 apeluri, iar în 2.663 de situații a fost facilitată și intervenția instituțiilor abilitate. Nevoia de comunicare (30,43%), neînțelegerile cu părinții (26,96%), relația deficitară copil – părinte (17,39%)sunt principalele situații în care copiii și adolescenții au solicitat consilierea specialiștilor Asociației Telefonul Copilului.
Principalele probleme ale copiilor înregistrate la 116 111 sunt din spectrul problemelor de ordin psihologic, înregistrându-se 666 de astfel de cazuri. Nevoia de comunicare (30,43%), neînțelegerile cu părinții (26,96%), relația deficitară copil – părinte (17,39%) suntprincipalele situații în care copiii și adolescenții au solicitat consilierea specialiștilor Asociației Telefonul Copilului. Alte situațiiîn care copiii și adolescenții au contactat 116 111 sunt următoarele: depresia,tulburările de comportament, gândurile suicidale, frica și anxietate, criza de identitate, probleme sentimentale (25,22%).
Neînțelegerile cu părinții au evidențiat în 24,15% dintre situațiile consiliate la 116 111 măsurile extreme la care unii copii și adolescenți au fost expuși fiepentru că nu au finalizat anul școlar cu media generală așteptată de părinți, fie pentru că nu au luat nota așteptată de părinți în urma examenului de capacitate, precum și avertismente în situația în care nu vor absolvi bacalaureatul. Măsurile extreme au inclus și violența fizică din partea părinților față de unii dintre copiii care au apelat 116 111.
În 21,65% dintre situațiile consiliate, neînțelegerile cu părinții au apărut în urma dorinței exprimate a minorilor (în principal fete) de a părăsi domiciliul familiei pentru a locui cu partenerul, în 100% dintre cazuri partenerul fiind persoană adultă.
Starea emoţională a copiilor la începutul apelului a fost identificată de specialiştii Asociaţiei Telefonul Copilului astfel: 33,16% dintre copii simţeau tristeţea și singurătatea, 19,24% frică și anxietate, 12,15% apăsarea, 9,57% frustrarea şi depresia.
Grupele de vârsta ale copiilor care au contactat 116 111 într-un număr semnificativ sunt următoarele: 13 – 15 ani (fete 45,10%, băieți 57,73%), 16 – 17 ani (fete 29,05%, băieți 23,71%), 10 – 12 ani (fete 12,48%, băieți 13,40%).
Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociaţiei Telefonul Copilului, primele 6 luni ale acestui an indică, de asemenea, următoarele date statistice:
- 56.315 apeluri înregistrate la 116 111, iar dintre acestea 2.663 de cazuri aunecesitat intervenţia instituţiilor abilitate pe de o parte, iar pe de altă parte consilierea şi monitorizarea continuă a specialiştilor Asociaţiei Telefonul Copilului; 78,96% dintre apelanti au revenit la Telefonul Copilului pentru a continua consilierea.
- 1.314 cazuri de abuz asupra copilului şi violenţă în familie au fost sesizate la 116 111, iar printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost: neglijarea în procentaj de 38,24%, molestarea fizică în procentaj de 32,50% şi abuzul emoţional în procentaj de 14,35%; abuzul a avut loc în principal în familie atât din partea ambilor părinți – 29,81%, cât și din partea unuia dintre ei astfel: mama – 26,85%, tatăl – 17,96%;
- numărul cazurilor de abuz sexual asupra copilului, exploatare prin muncă, cerșetorie şi trafic de minori a înregistrat o creștere de 17,91% în prima jumătate a acestui an, fiind înregistrate 158 de astfel de situaţii, față de aceeași perioadă a anului trecut când s-au înregistrat 134 de cazuri;
- consilierea juridică solicitată la 116 111 a făcut subiectul unui număr de 414 cazuri consiliate; situațiile de divorț sau separare a părinților au fost principalele cazuri în care părinții au apelat 116 111, respectiv 42,51%dintre aceștia au dorit să se informeze asupra reglementărilor legislative în vigoare referitoare la custodia unică vs custodia comună,pentru a decide ulterior asupra formulării acțiunii în instanță. Alte situații în care specialiștii Asociației Telefonul Copilului au oferit consiliere juridică sunt următoarele: procedura legală în vederea obținerii fiecărui tip de alocație acordată de stat pentru copii, respectiv procedura legală în vederea obținerii indemnizaţiei de creștere a copilului până la vârsta de 1 an / 2 ani, pensia alimentară, menţinerea legăturilor personale, dreptul la vizită al părintelui care nu a obţinut încredinţarea copilului, ordonanţa preşedinţială, părăsireaţării cu un minor, înregistrarea tardivă a naşterii, precum şi drepturile copilului.
- mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce priveşte cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural, în procent de 44,72%, urmat de cel urban, în procent de 37.21%, iar pentru un procent de 18,07% a fost solicitată confidenţialitatea;
- cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia (23.81%), urmată de Moldova (17,99%), Bucureşti (13,29%), Oltenia (10,89%), Transilvania (9,27%), Dobrogea (5,89%), Banat (3,02%), necunoscut (15,84%);
- în ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Buzău, Neamț, Constanța, Teleorman, Dolj,Olt, Iași, Vaslui, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Harghita, Tulcea, Suceava, Mureș, Alba, Sălaj, Mehedinți, Bihor.
116111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Romtelecom. Apelul către 116111 este oferit gratuit de Romtelecom şi Cosmote.