Comunicarea asertivă – afirmațiile de tip EU

Categorie COPII|Traieste frumos
|

Comunicarea asertivă este capacitatea de a exprima idei și sentimente într-un mod deschis, onest și direct. Acest tip de comunicare ne recunoaște drepturile, respectând în același timp drepturile altora, ne permite să ne asumăm responsabilitatea pentru noi înșine și pentru acțiunile noastre fără a judeca sau a da vina pe alții.

De asemenea, asertivitatea ne permite să ne confruntăm în mod constructiv și să găsim o soluție reciproc satisfăcătoare acolo unde există conflicte.

Avantajele abilităților de asertivitate în comunicare:

  • ne ajută să ne simțim bine cu noi înșine și cu ceilalți
  • duce la dezvoltarea respectului reciproc în relație cu ceilalți
  • ne crește stima de sine și scade anxietatea
  • ne ajută să ne atingem obiectivele
  • minimizează rănirea și înstrăinarea altor oameni
  • ne permite să luăm decizii și alegeri libere în viață
  • ne permite să exprimăm o gamă largă de sentimente și gânduri

Caracteristicile asertivității în comunicare. Există șase caracteristici principale ale abilităților de asertivitate în comunicare:

  1. Contactul vizual – sugerează interes și sinceritate.
  2. Postura corpului – limbajul corporal congruent va îmbunătăți semnificația mesajului.
  3. Gestica – gesturile adecvate ajută la întărirea mesajului.
  4. Vocea – un ton nivelat, modulat este mai convingător și mai acceptabil și nu este intimidant.
  5. Timpul – folosește-ți raționamentul pentru a maximiza receptivitatea și impactul.
  6. Conținutul – cum, unde și când alegi să comunici este probabil mai important decât CE spui.

Importanța afirmațiilor de tip „eu”:

O parte din a fi asertiv implică capacitatea de a-ți exprima în mod corespunzător nevoile și sentimentele. Poți realiza acest lucru folosind afirmațiile de tip „eu”. Acest tip de mesaj nu atribuie vina, se concentrează pe comportament, identifică efectul comportamentului, este direct și onest și contribuie la creșterea relației.

Afirmațiile de tip EU au trei elemente specifice: comportament, sentiment (trăire), efect tangibil (consecință pentru tine). De exemplu: „Atunci când mă cerți, mă simt frustrat/ă și îmi este teamă să fiu sincer/ă cu tine.”

Comportamentul asertiv este un instrument de comunicare util. Aplicarea sa este contextuală și nu este potrivit să fii asertiv în toate situațiile, însă te poate ajuta în relațiile cu familia, prietenii, sau colegii de școală.

 

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.