Uneori punem multă presiune pe noi înșine pentru a fi perfecți. Iată câteva modalități de a-ți gestiona așteptările despre tine însuți.
Așteptările sunt convingeri puternice despre felul în care sunt lucrurile sau ce s-ar putea întâmpla.
Ne formăm așteptările personale pe baza atitudinilor și modelelor cognitive sau de comportament utilizate pentru a clasifica informațiile și le utilizăm pentru a ne ajuta să evaluăm și să răspundem celorlalți. În aceiași măsură, le folosim pentru a ne evalua pe noi înșine, după ceea ce ne spun alții despre noi înșine sau pe baza convingerilor subconștiente pe care le avem.
Cercetările sugerează că așteptările pot influența aproape totul în viața noastră – de la percepția noastră despre gust și plăcerea experiențelor până la modul în care îndeplinim anumite sarcini. Și totodată, pot duce la presiune. Spre exemplu, dacă te aștepți să obții note bune la școală, s-ar putea să pui presiune pe tine pentru a ajunge acolo.. Alții pot pune de asemenea presiune asupra ta, fie intenționat, fie neintenționat, ceea ce poate duce la conflicte și sentimente de stres, dezamăgire și chiar rușine.
Gestionarea așteptărilor personale este destul de importantă pentru a reduce presiunea și autocritica inutile care pot duce la o stimă de sine scăzută.
Iar aceste tehnici te pot ajuta să le gestionezi mai bine:
- Contestă-ți presupunerile. Nu știi ce nu știi. Dacă observi că presupui ceva, fă câteva cercetări pentru a contesta sau a verifica situația.
- Fii încurajator. Presiunea poate fi pozitivă atunci când te încurajezi pe tine să facă ceva bun. Spre exemplu: „Voi învăța o a doua limbă în timpul liber, pentru a-mi spori oportunitățile de a studia/lucra în străinătate.” Opusul acestui lucru este presiunea negativă, în cazul în care utilizezi reprimarea sau te concentrezi pe evitarea unui rezultat negativ, de ex. „Nu mai fi atât de stupid și învață o limbă străină!”
- Separă comportamentul de persoană. Uneori putem vedea comportamentul ca ceea ce este o persoană. Fiecare dintre noi se poate comporta într-un fel sau altul în momente diferite, în situații diferite. Fii iertător, inclusiv cu tine, mai ales dacă comportamentele sunt unice sau ocazionale.
- Păstrează lucrurile în context. Adesea așteptările noastre nu țin cont de context. În loc să tragi concluzii sau să iei lucrurile personal, poate fi util să încerci să rămâi neutru și curios, întrebând: „Ce altceva ar putea explica acest comportament?”
- Acceptă-i pe cei din jur. Oamenii nu trebuie să-și trăiască viața așa cum o trăiești tu pe a ta. Arată empatie față de ceilalți și prețuiește diversitatea.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.