Indiferent dacă eşti copil sau persoană adultă, în viaţă, cu toţii ne confruntăm cu evenimente care par fără ieşire sau care provoacă la adaptare. De aceea, este bine ca încă de timpuriu, să îţi formezi deprinderi sănătoase în a gestiona astfel de evenimente, dar şi să dezvolţi strategii de a face faţă tuturor situaţiilor în care te poţi afla la un moment dat.
Dacă întâmpini dificultăţi în a gestiona anumite situaţii, îţi propunem câteva exemple de strategii pozitive pe care poţi să le dezvolţi:
Acordă-ţi timp de gândire – Atunci când te confrunţi cu o situaţie dificilă, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să te linişteşti şi să amâni luarea deciziilor importante. Acţiunile impulsive executate sub imperiul furiei au consecinţe negative care se adaugă celor deja existente.
Anticipează şi planifică acţiunile – Anticipând problemele poţi să faci din timp un plan de acţiune şi să te setezi mental in mod realist. Ai încredere în tine ca poţi trece peste orice problemă apărută.
Schimbă perspectiva asupra evenimentelor – A avea disponibilitatea de a găsi o altă interpretare situaţiei stresante.
Orientare către acţiune – Înseamnă orientarea către acele acţiuni cu un impact pozitiv în situaţia respectivă, ca de exemplu: măsuri de protecţie suplimentare pentru atenuarea efectelor negative, îndepărtarea de sursa generatoare de stres.
Discută cu cineva despre ceea ce te preocupă – Reprezintă o metodă prin care poţi primi sprijin emoţional atunci când simţi că nu mai poţi face faţă unor situaţii (exemplu: cu membrii familiei, prieteni, specialisti, etc.). Nu-ţi fie teamă să ceri ajutor.
Sunt şi situaţii pe care, oricât de mult te-ai strădui, nu le poţi schimba. Evident că nu întotdeauna se întâmplă totul aşa cum ţi-ai dori, de aceea disponibilitatea ta de a accepta este foarte importantă.
Fiecare persoană are propria percepţie despre ceea ce înseamnă o situaţie mai puţin plăcută şi fiecare are modul său de a face faţă şi de a-şi găsi resursele în interior. Te incurajăm să identifici şi alte strategii de gestionare a situaţiilor mai puţin plăcute deoarece, cu siguranţă există.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.