O istorie prezentată în context, cu mult video, grafică și cu realitate virtuală. O istorie prezentată interactiv. De fapt, așa cum îsi doresc tinerii să învețe. Exact așa își imaginează orele de istorie și Radu Olteanu, fondatorul Historia Rediviva, un canal de YouTube care îți arată istoria prin seriale.
Află din interviul cu Radu Olteanu, cel care a adus conceptul de “istorie vizuală” în România, de ce este bine să afli ce s-a întâmplat în trecut.
Cine este Radu Olteanu?
Radu Olteanu este tată, soț, graphic designer cu 15 ani de experiență în publictate, dar pasionat de istorie, fondator al proiectului Historia Rediviva și posesor al unui câine.
Vin dintr-o familie de intelectuali: mama mea este doctor, tatăl meu a fost cadru militar și mai am un frate mai mic. Pentru că părinții erau intelectuali a fost o presiune socială să avem note bune. Am avut o copilărie frumoasă, fără lipsuri mari, o copilărie de care îmi aduc aminte cu drag și nostalgie. Singurul lucru pe care chiar mi l-aș fi dorit era să fi avut bunici la țară.
Sunt din Constanța și am venit la București pentru facultate, eu fiind absolvent al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității. La București m-am angajat pentru prima dată, iar de 15 ani lucrez în publicitate ca art director și graphic designer.
Acum sunt în concediu de creștere copil și mă ocup atât de copil cât și de pasiunea mea pentru istorie, de canalul de YouTube “Historia Rediviva” (https://www.youtube.com/channel/UC4YYGKoIFmya-xKLAxyrcRQ).
Cum a apărut ideea acestui proiect, Historia Rediviva?
Pasiunea pentru istorie este ceva din copilărie, din clasa a patra de când s-a introdus Istoria în programa școlară. Am aprofundat subiectele, m-am documentat foarte mult și, la un moment dat, m-am gandit să unesc meseria mea de designer cu pasiunea pentru istorie și a rezultat acest concept de visual history. Este un concept pe care eu l-am adus în România și înseamnă cercetare istorică împachetată vizual, este un concept creat mai ales pentru tineri.
Totul a pornit în urmă cu câțiva ani când eram cu Alina, soția mea, în vacanță la Paris și acolo începuseră pregatirile pentru Centenarul Primului Război Mondial. Era o întreagă euforie, erau cărți, reviste, evenimente dedicate. Iar în România era o mare lipsă. Și mi-am zis că nu poate trece momentul acesta de 100 de ani de la Primul Război Mondial și Marea Unire fără să fie punctat. Dar voiam să fie puțin altfel. Nu doar cu parade militare și conferințe la Academia Română unde cei care participă sunt o elită și vorbesc într-un anumit limbaj. M-am gândit că trebuie implicați și tinerii care trebuie să descopere acest moment istoric. Pe lânga proiectul acesta, care se numea “Acum100 ani” (http://www.acum100.ro/), am creat un canal de YouTube unde am vrut să extind tot conceputul de istorie vizuală. De asemenea, îmi doresc să lansez prima bibliotecă publică, privată de istorie din România. La aceasta au aderat aproape toate editurile mari din țară, problema este lipsa unui spațiu. Ne-ar trebui un spatiu în care oamenii să poată să vină să citească cărțile. Acum avem peste 2.000 de titluri donate de către edituri și sute de reviste românești și străine. Toate aceste proiecte au venit natural, plecând de la dorința mea de a îmbina meseria cu pasiunea pentru istorie.
Care este viziunea ta pentru proiectul Historia Rediviva? Unde ai vrea sa ajungă?
Viziunea mea ar fi ca aceste clipuri să ajungă să fie folosite la orele de istorie. Am primit semne că se întâmplă acest lucru tot mai des. Primesc mesaje pe Facebook, comentarii de la profesori de istorie. Îmi spun: “Am folosit și eu clipul acesta la clasă, mi-a fost foarte util pentru că fix despre subiectul acesta voiam să vorbesc și le-am pus clipul tău”.
Sunt mai multe canale de YouTube de istorie, dar niciunul nu încearcă să facă liniar temele, adică să abordeze un subiect de la un capăt la celălalt, nu prezinta contextul dinainte și după un eveniment, o bătălie. Oarecum, asta este ceea ce încerc eu să fac și de aceea lucrez pe YouTube cu seriale. Acum am trei seriale pe YouTube: România în Primul Război Mondial, Domnitorii Țărilor Române și România în timpul Comunismului. Prin liniar eu înțeleg că, de exemplu, la domnitorii Țărilor Române, eu vorbesc despre toți cei peste 100 de domnitori din Muntenia, Țara Românească, Moldova, Transilvania. Îi iau pe fiecare, pe rand, să se vadă legătura istorică dintre personalități, evenimente, locuri.
O altă zonă în care vreau să dezvolt proiectul este partea de realitate virtuală și experiență imersivă. În sensul că tinerilor le place foarte mult să vadă, dar mai ales să simtă, să devină una cu evenimentele, să aibă senzația că sunt și ei parte a acțiunii evenimentelor. Ei vor să testeze, să experimenteze, dar vor să facă asta într-un mod actual.
De ce este bine să ne cunoaștem trecutul?
Istoria este ciclică, chiar se repetă. De fapt, asta încearcă istoria să ne învețe: să nu repetăm greșelile pe care le-am făcut. De exemplu, greșelile și problemele armatei române din Primul Război Mondial vor fi aceleași și 30 de ani mai târziu, în al Doilea Război Mondial. Omenirea adesea nu a învățat din greșelile făcute în trecut, chiar dacă anumite lucruri se întorc. Poate într-o formă puțin modificată, dar se întorc. De exemplu, acum avem problema Coronavirus și a epidemiei. Chiar am făcut și un clip pe YouTube despre problema aceasta- Istoria Epidemiilor- și avem o paletă întreagă de exemple de “așa nu”. De exemplu, numai la acest subiect al epidemiilor…acum avem posibilitatea tehnologică și intelectuală să putem să oprim evoluția. Dar mi se pare că nu înțelegem ce s-a întâmplat și cum ar putea să ne afecteze în viitor. De exemplu, criza din Imperiul Roman din secolul al III-lea a fost generată de o epidemie care, pe lângă că a generat moartea a mulți oameni, a produs o cruntă criză economică, ceea ce a avut ca rezultat pierderea de teritoriu de către Imperiul Roman. Sunt lucruri ciclice, care se întorc și, cu toate că avem capacitatea să le înțelegem și să tragem învățăminte din ele, adesea nu o facem.
De ce este importantă educația?
Pentru că educația este cea care te ridică intelectual în sensul în care poți să discerni între “e bine să fac un lucru sau e bine să nu îl fac”. Pentru că în România putem vedea, din păcate, ce înseamnă să nu fii educat.
De ce este important ca tinerii să învețe, să meargă la școală, chiar și când le este dificil?
Cred că aici este o problemă care vine din anii ’90 și chiar dinainte pentru că mulți oameni se obișnuiseră cu ideea că poți să nu mergi la scoală, dar, cu toate acestea, să reușești. Că poți să fii puțin șmecher și vei reuși în viață. Acest lucru se schimbă, iar Romania intră pe o traiectorie a meritocrației. Eu cred foarte mult că dacă ești un elev bun, dacă intri la o facultate bună, ai șanse foarte mari să și reușești profesional. Cred că aceasta este marea problema a României, faptul că trăim în două paradigme: în paradigma “merge și așa cu puțină șmecherie” și în cea normală, a meritocrației.
Tinerii nu au o problemă în a învăța și a merge la scoală, problema este modul în care îi determini să facă acest lucru. Când educația nu se transformă și nu se digitalizează, lucru care la noi abia prinde rădăcini, nu îi atragi. Transformarea modului de a preda mi se pare că este cheia nu doar la istorie, ci la orice materie. Tinerii trebuie determinați să învețe și asta se face adăugând ceva interactiv, ceva cu care ei sunt obișnuiți. De exemplu, în clipurile noastre, grafica este foarte asemănătoare cu ceea ce văd ei în jocurile video. Ei știu despre evenimente istorice, dar nu știu să pună în context. Eu folosesc ceea ce ei stiu deja, lucruri cu care sunt deja familiarizați, cum este YouTube, iar, apoi, încerc să adaug o parte istorică, educațională.
Aș vrea să îmi oferi câteva exemple de personalități ale istoriei care le pot fi modele copiilor și tinerilor.
De exemplu, Alexandru Macedon care a cucerit un imperiu când era încă foarte tânăr. Sau Napoleon care a plecat dintr-o familie aristocrată sărăcită și a ajuns să fie împărat. Anul acesta se împlinesc 200 de ani de la nașterea lui Alexandru Ioan Cuza, el poate fi alt exemplu pentru că era foarte apropiat de oamenii de rând. Sunt extrem de multe exemple de personalități istorice care pot fi modele.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.