Așa cum spuneam, în partea a doua a acestui articol vom prezenta pe scurt, tehnicile de dialog utilizate în cadrul consilierii centrate pe client.
Succesul acestei forme de terapie se bazează pe conexiunea extrem de importantă dintre client și terapeut. Dacă această relație nu este marcată de încredere, autenticitate și sentimente pozitive reciproce, este puțin probabil să producă beneficii pentru oricare dintre părți.
Tehnici de dialog rogersiene:
1.Ascultarea activă – însoțirea clientului postural, prin mimică
2.Tehnici de reflectare:
-repetiția ecou, ce are ca scop conștientizarea emoției și aducerea în prezent a acesteia
-repetiția pe alt ton/cu nuanță de umor, ce are ca scop schimbarea perspectivei
-amplificarea, ce are ca scop accentuarea aspectelor pozitive din comportamentul clientului
3.Reformularea:
-prin inversarea raportului figură-fond, ce are ca scop provocarea schimbării de perspectivă
-tip sinteză – terapeutul reflectă conținutul discursului cu scopul de a reflecta trăirile și pattern-urile cognitive/emoționale disfuncționale ale clientului
-clarificarea – terapeutul exprimă ceea ce a vrut să spună clientul, însă nu a găsit cuvintele potrivite
4.Tehnici de deschidere:
-cuvinte (ex: așadar, așa, ca și cum)
-comunicare AICI si ACUM (ex: Ce simți acum în legătură cu asta?; Ce înțelegi acum despre asta?)
Terapia centrată pe client susține că terapeutul nu poate stabili obiective eficiente pentru client, întrucât nu îl cunoaște suficient de bine. Numai clientul are suficiente cunoștințe despre sine pentru a-și stabili obiective eficiente și dorite pentru terapie.
Așadar, dacă simți că ți se potrivește acest tip de abordare, poți apela la un terapeut cu formare de specialitate în această tehnică, pentru a lucra asupra aspectelor din viața ta pe care vrei să le schimbi, sau să le îmbunătățești.
„Paradoxul cel mai curios este faptul că eu mă pot schimba numai dacă mă accept așa cum sunt.” – Carl Rogers.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.