Terapia centrată pe client este o formă non-directivă de terapie prin vorbire, ceea ce înseamnă că terapeutul permite clientului să conducă conversația și nu încearcă să-l direcționeze în niciun fel. Carl Rogers este considerat fondatorul terapiei centrate pe client și părintele a ceea ce este acum cunoscut sub numele de terapii „umaniste”.
Iată câteva obiective generale pe care se concentrează terapiile umaniste, în general:
- Facilitează creșterea și dezvoltarea personală
- Elimină, sau atenuează sentimentul de suferință
- Crește stima de sine și deschiderea spre experiență
- Îmbunătățește înțelegerea clientului despre sine
Alte beneficii obținute frecvent includ:
- Un acord mai mare între ideea clientului despre sine și eul real
- O mai bună înțelegere și conștientizare
- Scăderea nivelului de apărare, nesiguranță și vinovăție
- O mai mare încredere în sine
- Relații mai sănătoase
- Îmbunătățirea exprimării de sine
- Îmbunătățirea sănătății mintale în general
Carl Rogers a identificat șase condiții care sunt necesare pentru succesul terapiei centrate pe client:
- Clientul și consilierul sunt în contact psihologic (o relație)
- Clientul este supărat emoțional, într-o stare de incongruență
- Consilierul este autentic și conștient de propriile sentimente
- Consilierul are o considerație pozitivă necondiționată față de client
- Consilierul are o înțelegere empatică a clientului și a cadrului său intern de referință și caută să comunice această experiență cu clientul
- Clientul recunoaște că terapeutul are o considerație pozitivă necondiționată față de el și o înțelegere a dificultăților cu care se confruntă
Când aceste șase condiții sunt îndeplinite, există un mare potențial de schimbare pozitivă. În timp ce ascultarea activă este una dintre singurele și cele mai vitale practici în terapia centrată pe client, există multe sfaturi și sugestii pentru a facilita sesiunile de terapie de succes.
În context, aceste sfaturi și sugestii pot fi considerate „tehnici” ale terapiei centrate pe client. Despre ele vom discuta în partea a II-a a acestui material.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.