TCC își propune să schimbe modul în care gândește o persoană – cogniție și ceea ce face – comportament. Prin urmare, TCC utilizează atât tehnici cognitive, cât și tehnici comportamentale. Intervențiile specifice alese depind de formularea clientului.
Tehnici cognitive
Un concept cognitiv cheie în TCC este „descoperirea ghidată” (Padesky, 1993). Aceasta este o poziție terapeutică care implică încercarea de a înțelege punctul de vedere al clientului asupra lucrurilor și de a-l ajuta să își extindă gândirea pentru a deveni conștient de ipotezele lui de bază și pentru a descoperi perspective și soluții alternative.
Terapeuții folosesc întrebări pentru a cerceta ipotezele unui client, a pune la îndoială motivele și dovezile credințelor lor, a evidenția alte perspective și a analiza implicațiile. De exemplu, „Ce altceva am putea presupune?”, „Ce crezi că determină…?”, „Ce modalități alternative de a privi acest lucru există?” și „De ce este…important?”. Descoperirea ghidată este esențială pentru intervențiile care vizează fiecare nivel de cunoaștere.
Pentru a viza convingerile esențiale dezadaptative, clientului i se poate cere să păstreze un jurnal de date pozitiv (Padesky, 1994) al tuturor observațiilor care sunt în concordanță cu o nouă schemă mai adaptativă (ex: “ Sunt o persoană utilă celorlalți”). Convingerile de bază reprezintă nivelul de cunoaștere cel mai dificil de accesat și, prin urmare, sunt abordate mai târziu în terapie decât presupunerile disfuncționale și gândurile automate negative.
Pentru a viza ipotezele disfuncționale, clientul poate fi rugat să furnizeze dovezi care susțin / nu susțin ipotezele acestuia. Dovezile mixte pot ajuta la reformularea regulilor pentru a le face mai „elastice”.
Înregistrările gândurilor sunt utilizate pentru a face un client conștient de NAT-urile sale, pentru a distinge gândurile de fapte și pentru a vedea cum au impact asupra stării lor de spirit. Ele încurajează luarea în considerare a gândurilor alternative și schimbarea emoțională care rezultă. Completarea unui registru de gândire cu șapte coloane (Greenberger și Padesky, 1995) implică detalierea situației, stării de spirit, NAT, dovezi pentru acest NAT, dovezi împotriva acestui NAT, dezvoltarea unui răspuns rațional alternativ și o reconsiderare a stării de spirit.
Tehnici comportamentale
Planificarea activității și atribuirea sarcinilor gradate vizează îmbunătățirea funcționării și creșterea sistematică a experiențelor plăcute, sau productive. Programarea activității este utilizată pentru a planifica fiecare zi în avans.
Aceste tehnici implică obținerea unei linii de bază a activităților pe parcursul unei zile sau săptămâni – listă, evaluarea activităților în funcție de gradul de stăpânire și / sau plăcere și apoi proiectarea în colaborare a modificărilor care vor reactiva clientul, vor stimula un sentiment mai mare de plăcere în viață, sau vor schimba tiparele de amânare. Aceste tehnici îi ajută pe clienți să restabilească rutinele zilnice, să sporească activitățile plăcute și să facă față problemelor.
Experimentele comportamentale sunt utilizate în principal pentru problemele emoționale bazate pe anxietate. Tehnica permite unei persoane să-și testeze predicțiile catastrofale (ex: „Dacă părăsesc casa, se va întâmpla ceva rău”). În același timp, experimentele comportamentale ajută clienții să învețe să tolereze anxietatea. Clientul face o predicție înainte de a finaliza o sarcină și apoi înregistrează dacă acea predicție s-a împlinit. În timp, clientul își va reevalua astfel gândurile catastrofale, dezvoltând dovezi utile împotriva lor. Terapeutul lucrează cu clientul pentru a dezvolta sarcini ierarhice, începând de la sarcina cu cel mai scăzut grad de anxietate, până la sarcini cu un grad ridicat de anxietate.
Antrenamentele de relaxare progresivă și exercițiile de respirație pot fi utilizate pentru a reduce nivelurile de excitare autonomă legate de anxietate. Aceste tehnici pot fi utilizate pentru a ajuta la gestionarea atacurilor de panică, sau a altor simptome ale tulburărilor de anxietate.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.