Elev în clasa a-XI-a la Liceul Jean Luis Calderon din Timișoara, Yanis este unul dintre adolescenții foarte activi, având deja o serie de proiecte despre care s-a vorbit foarte mult, ca harta interactivă a revoluției din 1989 care a avut loc la Timișoara, un proiect inovativ creat la școală. Mai mult, Yanis își împarte timpul între mai multe pasiuni: dansuri populare bulgărești, cântat la chitară și arte marțiale, în timp ce își continuă studiile.
Ai o pasiune pentru muzică, cânți la chitară, dansezi și într-un ansamblu de dansuri, dar practici și karate. Cum ai descoperit aceaste pasiuni?
Karatele și dansurile bulgărești (dansuri populare slave) le-am început de la o vârstă fragedă, fiind clar o influență a familiei, în special a bunicilor mei, care s-au ocupat să practic activități extrașcolare, într-un mediu sănătos. în ceea ce privește muzica, aceasta am descoperit-o în clasele primare, unde în locul orelor de muzică, doamna învățătoare Monica Ban m-a inițiat în tainele sunetelor de chitară. Influența majoră asupra mea a avut-o Alin Achim, bassistul trupei timișorene Cargo, care mi-a arătat frumusețea notelor produse de chitara bass. Pot spune că între mine și bass a fost dragoste la prima întâlnire. Momentan sunt încă în faza de studiu a frumosului instrument, bineînțeles, tot sub atenta îndrumare a lui Alin.
Cum te împarți între școală și orele de practică pentru celelalte activități? Ai un program anume?
Când faci ceva cu pasiune, se găsește timp pentru toate. Programul mi-l împart destul de ușor, deoarece activitățiile mele extrașcolare mă relaxează, ele formând un întreg în viața mea. Asfel reușesc să alternez destul de ușor școala cu dansul, cu muzica și cu artele marțiale.
De ce ai ales să continui cu toate aceste pasiuni ale tale?
Nu știu dacă pot spune că am ales să continui toate aceste pasiuni, ci mai degrabă pot spune că nu pot renunța la nicicare.
Ce spun colegii despre toate aceste activități ale tale? Ai încercat să-ți convingi și colegii să participe la activitățile pe care tu le practici? Dacă da, cum? Ce le-ai spus?
Dintre cele trei activități practicate de mine, feedback pozitiv am primit doar în ceea ce privește chitara și muzica rock. Din păcate, dansurile populare și artele marțiale nu atrag mulți adolescenți în ziua de astăzi. Nu încerc să conving pe nimeni să îmi urmeze pasiunile, în schimb îi încurajez să-și dezvolte pasiuni proprii.
Pe lângă activitățile extrașcolare mai sus menționate, te implici în mai multe proiecte. De ce ai ales să fii activ și în proiecte educaționale?
Din fericire, profesorii liceului Calderon se ocupă de dezvoltarea personală a elevilor. Am norocul să am profesori pasionați, așa cum e cazul prof. Puțan Roxana, un foarte bun dezvoltator de “creiere”. Ar fi păcat să ți se ofere posibilitatea și logistica necesară dezvoltării unor proiecte, iar tu să alegi să nu te implici. Este foarte ușor să te implici în proiecte atunci când ți se crează un mediu profesionist, serios. Spre exemplu, ultimul proiect a fost “Remind mapping 89”, o reconstituire a evenimentelor din decembrie 1989, finalizându-se prin crearea unei hărți interactive a punctelor fierbinți din timpul revoluției de la Timișoara.
Studiezi filologia la liceu. Cum ai luat această decizie?
Fugeam de matematică, gluma asta îmi place să o folosesc. De fapt, îmi doream să studiez la secția de limbă spaniolă din cadrul Liceului Calderon. Pot spune că am ajuns la filologie datorită limbii spaniole.
Criza pandemică a schimbat radical felul în care ne raportam la școală. Cum crezi tu că ar trebui să arate școala astăzi?
Cred că școala astăzi ar trebui să fie un mediu sigur.
Dar școala online?
La fel de sigur. Școala online îți oferă o anumită siguranță din punct de vedere al răspândirii virusului COVID 19, dar cu toate că e numită școală, nu îți dă emoția clasei, întâlnirii cu colegii sau a extemporalului fulger, a cuvintelor magice “scoateți o foaie de hârtie”. Școala e o clădire cu profesori, cu elevi, cu emoție și cu tot ce reprezintă ea. Un TOT.
Cum au fost interacțiunile cu colegii în perioada carantinei? Prin ce metode ați ținut legătura?
Bineînțeles, doar online: text, voce, video.
Cum ai făcut cu pregătirea sportivă, dar și cea legată de dansuri în perioada de carantină?
Din fericire, artele marțiale se pot practica oriunde, nefiind un sport de echipă. În ceea ce privește dansurile, am luat o pauză în această perioadă.
Ce vrei să studiezi mai departe? De ce?
Sunt la vârsta la care aș face de toate. Aș vrea să cânt într-o formație rock, aș vrea să continui studiile la o universitate din Spania, mi-ar plăcea să îmi continui totodată studiile în administrație publică urmându-l astfel pe tatăl meu. Să vedem care “lup” va învinge.
De ce crezi că este importantă educația?
Eu nu cred că este importantă educația. Eu sunt CONVINS că este importantă educația. Sunt convins că doar prin educație poți alege ce să faci în viață. Fără educație ești constrâns să faci ce ți se impune.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.