De-a lungul timpului, s-a considerat faptul ca succesul si esecul scolar se datoreaza diferentelor individuale si al nivelului de inteligenta pe care elevii il detin.
Insa, cu totii stim faptul ca elevii nu raspund la fel la aceleasi metode de instruire, motiv pentru care uneori este necesar ca profesorii sa ofere instructiuni adaptate diferentelor individuale. De asemenea, elevii tind sa manifeste preferinte diferentiate pentru o metoda sau alta de invatare.
Unii tind sa citeasca cu voce tare, altii isi noteaza formulele in culori diferite, unii se plimba cand invata si altii doresc sa interactioneze cu obiectele studiului. Si totusi, din pacate, predarea deseori reflecta stilul preferat al profesorului, mai degraba decat stilurile de invatare preferate de elevi.
Au fost propuse o serie de teorii si instrumente menite sa ajute profesorul si elevul ca sa devina constienti de stilul si preferintele de invatare, astfel incat mediul instructiv sa poata fi adapatat nevoilor elevilor.
Indentificarea stilului de invatare al copilului dumneavoastra v-ar ajuta foarte mult in oferirea tipului de sprijin de care copilul are nevoie. Una dintre cele mai populare metode de aflare a stilului de invatare este inventarul VARK, elaborat de Neil Fleming, care contine 16 intrebari menite sa faciliteze sau sa provoace metacognitia (intelegerea felului in care gandim). Acest inventar nu este un instrument de evaluare sau diagnostic, este mai degraba o descriere a unui proces sau a preferintelor individuale.
Preferintele fac parte din ceea ce suntem (avem preferinte puternice pentru culori, marci de masini, alimente etc.) si ne informeaza cum abordam lucrurile. Acestea nu sunt capacitati sau puncte forte (se poata sa ne placa ceva, dar sa nu fim buni la a face respectivul lucru).
Acronimul VARK:
V – vizual
A – auditiv
R – scris/citit
K – kinestezic
Stilul de invatare vizual este caracteristic elevilor care pot asimila usor atunci cand vad informatia sau formula de calcul, cand pot observa titlul cartii sau definitiile subliniate cu marker colorat, detaliile unei diagrame, planse sau harti.
Stilul de invatare auditiv este preferat de elevii care isi amintesc perfect instructiunile verbale, memoreaza informatiile pe care le-au auzit in clasa, citesc cu voce tare pentru a-si auzi propria voce sau isi roaga parintii sa le citeasca cu voce tare cerintele la teme.
Stilul de invatare scris/citit este stilul de invatare preferat de cei care sa invata citind si scriind, se documenteaza in biblioteci, prefera sa citeasca si scrie informatiile pe care le au de invatat, tind sa fie mai meticulosi in activitatea lor.
Stilul de invatare kinestezic este preferat de elevii care invata folosindu-si simtul tactil, mainile, corpul in general. Acesti elevi tind sa memorize usor materialul daca se plimba si vorbesc in timp ce invata, daca cele invatate sunt si aplicate, daca participa la jocuri de rol, dans, piese de teatru, precum si manevrarea obiectelor care trebuie invatate.
Incercati sa aflati stilul de invatare al copilului dumneavoastra si adaptati spatiul de invatat, timpul si metoda, preferintelor copilului. Atunci cand acestia devin constienti de propriul lor stil isi pot planifica mai bine propriile strategii de invatare si pot profita de avantajele pe care le au.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.