Gestionarea conflictelor apărute între părinții care s-au separat poate fi o adevărată provocare. Poate părea dificil la început, dar este posibil să gestionați astfel de situații și să vă creșteți copiii ca parteneri în procesul de parenting. Venim în sprijinul dumneavoastră și vă prezentăm câteva îndrumări:
Copilul trebuie pus pe primul loc
Înainte de a vă angaja într-o conversație sau de a lua o decizie în calitate de părinți, fiți pregătiți să vă concentrați atenția asupra copilului dumneavoastră și asupra nevoilor acestuia. Scopul ar trebui să fie împlinirea nevoilor copilului și ajungerea la un acord care funcționează în favoarea lui, înainte de a ne concentra pe propriile dorințe.
Să lăsăm trecutul în trecut
În calitate de co-părinți, ar trebui să vă concentrați asupra a ceea ce se întâmplă acum cu copiii dumneavoastră și nu pe ceea ce s-a întâmplat în relația dumneavoastră de-a lungul timpului. Atunci când nu putem să lăsăm la o parte amintirile despre conflictele sau evenimentele care au dus la separarea de partener, putem lua decizii pe baza sentimentelor pe care le avem referitor la acele amintiri, decizii care adeseori nu sunt în interesul superior al copilului.
Clarifică, nu presupune
Când aveți un conflict cu cineva, poate fi ușor să vă asumați că știți motivele din spatele acțiunilor celeilalte persoane. Chiar dacă aveți impresia că știți totul despre cealaltă persoană, nu ajungeți la concluzii înainte de a analiza toate faptele. Pentru a depăși ipotezele sau speculațiile, puneți întrebări pentru a vă forma o imagine mai clară asupra situației și pentru a vă ajuta să aplanați conflictul.
Practicarea comunicării asertive
Construirea unei comunicări eficiente între dumneavoastră și celălalt părinte va fi cu siguranță utilă în reducerea conflictelor, așa că este important să fiți atenți la cuvintele și tonul pe care alegeți să le folosiți în cadrul conversației. Cumunicarea asertivă este cea mai indicată formă de comunicare, atât in discuțiile față în față, cât și la telefon sau prin intermediul mesajelor.
Nu trebuie să avem mereu dreptate sau să câștigăm întotdeauna
Gestionarea conflictului nu presupune a avea mereu dreptate. Este vorba despre comunicarea și încheierea de acorduri în așa fel încât acestea nu doar să susțină interesele superioare ale copilului dumneavoastră, ci să și conducă la evitarea unor conflicte viitoare. Renunțați la încercarea de a avea întotdeauna dreptate, căutați calea cooperării. Ascultați pentru a înțelege, nu pentru a da o replică.
Cel mai simplu mod de a pune în aplicare aceste îndrumări este să ne amintim în permanență faptul că nu este despre noi – adulții, ci despre copil și nevoile lui emoționale.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.