Regula de aur trebuie sa fie: intotdeauna vor fi mentionate mai intai aspectele pozitive si abia dupa aceea se va vorbi despre ceea ce poate fi imbunatatit.
Pentru a corecta comportamentul negativ al copilului trebuie sa tineti cont de urmatoarele principii:
- Aflarea comportamentului negativ in functie de scopul sau recompensa urmarita de acesta.
- Lasati copilul sa suporte consecintele optiunilor lui.
- Tratarea copilului cu respect oricat de nerespectuos a fost comportamentul lui.
- Incurajarea copilului pentru a ii sustine respectul de sine.
Motive posibile ale comportamentului negativ:
- Atentia nelimitata. Trebuie sa li se acorde atentie cand comportamentul este pozitiv si nebagati in seama cand este negativ.
- Dorinta de a conduce trebuie transformata in dorinta de a ajuta familia, nu prin cearta, ci cerandu-i parerea.
- Trebuie sa i se ofere afectivitate.
- Pretinsa incompetenta. Trebuie incurajat pentru a ii creste increderea in sine.
Tipuri de comportamente negative:
- Copiii traiesc in prezent, ei neavand notiunea viitorului. Trebuie lasati sa suporte consecintele intarzierii (vor fi pedepsiti la scoala, pierd antrenamentele sportive etc). Rutina ar fi necesara, mai ales inainte de culcare si dimineata.
- Atitudinea dictatoriala. Copilul se simte slab si dominat, in prezenta adultilor, prin acest mod depasindu-si complexele. Trebuie ignorata aceasta atitudine.
- Crizele de nervi. Copiii fac aceste crize pentru a obtine ceea ce vor. Nu trebuie sa cedati. Nu folositi cuvinte injositoare sau de indoiala.
- Copiii le pronunta fara sa le cunoasca sensul, in situatiile in care au auzit ca sunt folosite. Trebuie sa ii explicati cu calm, ca nu e bine sa ii spuna cuiva asemenea vorbe pentru ca se va simti prost. Apoi va trebui ignorat daca mai injura.
- Inselatoria – copiatul la lucrari, trisatul la jocuri. Copilul nu are incredere in fortele proprii pentru depasirea obstacolelor sau poate avea o atitudine superioara fata de ceilalti.
- Plansul poate fi dintr-o suferinta reala sau pentru manipularea dumneavoastra.
- Vorbaria este folosita pentru a atrage atentia.
- Minciunile la copilul mic prescolar sunt spuse pentru a evita pedeapsa sau pentru a obtine recompense.
- Actele riscante – urcatul in copaci, pe acoperisuri, mersul pe bicicleta cu ghidonul liber sunt pentru atragerea atentiei prietenilor ori pentru a scapa de hiperprotectia dumneavoastra.
- Furtul, copilul mic nu face diferenta intre a fura si a lua.
- Imbufnarea este o furie tacuta, copilul se considera nedreptatit.
- Raspunsurile obraznice sunt folosite din razbunare pentru momentele cand copilul a fost jicnit.
- Smiorcaiala trebuie ignorata si copilul incurajat sa se descurce singur.
- TV – mania trebuie evitata, selectati dumneavoastra la ce ar trebui sa se uite copilul, la emisiuni cu mesaje pozitive.
- Lipsa manierelor la masa pentru ca majoritatea copiilor nu sunt interesati de mancare.
- Incapatanarea se manifesta ca un fel de rezistanta la schimbare, fie prin neascultare sistemica si staruitoare, ori printr-o tendinta de nestapanit de a cere justificari.
- Nerespectarea orei de culcare, copiii dorind atentie in continuare.
- Agitatia in timpul mersului cu masina din cauza ca copiii isi pierd rabdarea.
Daca ai intrebari, discuta cu un adult de incredere sau suna la 116111 sau scrie-ne la telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro