Pare firesc sa publicam in mediul online fotografii personale sau filmulete cu noi si membrii familiei, in special cu cei mici. Am mai povestit in articolul despre Sharenting despre implicatiile publicarii online a fotografiilor cu cei mici.
Discutia despre postarile pe retelele e socializare duce insa si in domeniul comercial: cei care profita de informatiile pe care le puneti la dispozitie online sunt brandurile.
Daca ati vazut vreodata un anuar vechi, fotografiile de calatorie ale unui bunic sau un jurnal al unui personaj istoric, ati analizat continut media, explica intr-un articol dedicat revista Fast Company. Acelasi lucru se intampla si daca ati navigat prin arhivele unui blog sau prin cronologia Facebook. Social media este destul de noua, dar inregistrarea vietii de zi cu zi este un obicei vechi.
Insa povestile personale povestite in mediul virtual nu pot fi neaparat neadecvate. Scrierea despre viata de familie online poate ajuta parintii sa se conecteze cu alti parinti si sa gaseasca solutii la intrebarile pe care le au, se pot schimba idei si chiar descoperi noi metode de imbunatatire a relatiei copil-parinte.
Problema intervine atunci cand imaginile pe care le publicati in mediul virtual devin proprietatea detinatorului de server si totodata, devin vizibile pentru oricine navigheaza prin profilul vostru online. Aceste platforme sunt ceea ce economistii numesc „capitalismul de supraveghere” (in limba engleza, surveillance capitalism). Platformele pot genera cantitati impresionante de date despre indivizi, care ulterior sunt folosite pentru a influenta comportamentele oamenilor, de la obiceiuri de consum la schimbari de paradigme.
In acest moment, platformele de socializare stiu cum arata copilul, cand s-a nascut, ce ii place sa faca, care sunt etapele sale de dezvoltare si multe alte aspecte care genereaza date. Ceea ce se intampla este ca aceste platforme urmaresc un model de afaceri bazat pe cunoasterea utilizatorilor – uneori chiar mai bine decat ne cunoastem noi insine, si folosesc informatiile in scopuri proprii, de cele mai multe ori comerciale.
Problema cu sharentingul nu este numai despre discutiile parintilor pe bloguri sau forumuri online, ci si despre intreg universul online al parintelui, care in acest moment este detinut de companiile interesate de date.
Daca ai intrebari, discuta cu un adult de incredere sau suna la 116111 sau scrie-ne la telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro