Studiile arata faptul ca volumul creierului creste foarte mult, inca din primii ani de viata, atunci cand se dezvolta structura si functiile acestuia. In functie de mediul cu care interactioneaza copilul inca de la varste fragede, va avea un impact asupra inteligentei si personalitatii acestuia. Zonele si conexiunile neuronale folosite prin stimulare (prin jocuri, exercitii etc.) se mentin, iar zonele nestimulate de activitate se estompeaza. Asadar, cu cat il tinem mai mult ocupat cu diverse activitati, cu atat se va dezvolta mai bine si va fi pregatit pentru momentul in care va incepe scoala.
Este important sa luam in considerare faptul ca fiecare copil trece prin niste stadii de dezvoltare si ca la anumite varste copiii ar trebui sa poata sa indeplineasca anumite sarcini si sa faca singuri anumite lucruri pentru ei. Cel mai probabil, la varsta de 3 ani, un copil dezvoltat armonios se va putea hrani singur, va putea urca scarile alternand piciorul stang cu piciorul drept, se va spala singur pe maini, fata si dinti si se va putea juca cu alti copii.
O cercetare a aratat faptul ca la varsta de 4 ani, copiii proveniti din mediile dezavantajte financiar si care nu participa la activitatile din cadrul unei gradinite sunt deja in urma cu 18 luni comparativ cu copiii de aceeasi varsta, proveniti din medii mai avantajate si inscrisi la gradinitia. Acest decalaj poate fi redus odata cu insertia cat mai rapida in sisteme prescolare eficiente.
Functia principala a gradinitei este aceea de a pregati copiii prescolari pentru inceperea activitatii scolare. Copilul va percepe trecerea de la gradinita la scoala ca un salt imens in devenirea lui sociala. Succesul sau esecul scolar depind si de influentele exercitate asupra lui in perioada prescolara, la gradinita, atunci cand debuteaza independenta, dobandeste increderea in sine, adaptabilitatea sociala si se formeaza curiozitatea intelectuala. Insa, a-l pregati pentru scoala nu insemana sa-l invatam mai devreme sa scrie, sa citeasca, ci presupune a-l pregati pentru si a-l ajuta sa atinga o stare de disponibilitate pentru activitatea de invatare, o stare psihologica necesara pentru debutul scolar.
Combinatiile intre joc si invatare, specifice gradintei, ii dezvolta abilitatea de a observa si a surprinde laturile ascunse ale fenomenelor, de a se exprima corect in cuvinte si in combinatii de cuvinte si de a stimula gandirea, aspect foarte important pentru materialul de invatare de tip descriptiv, explicativ si prescriptiv, din scoala.
Gradinita poate fi privita si ca o trapta de evolutie intre familie si scoala. Aceasta il stimuleaza pe copil in sarcini similare celor scolare, folosindu-se jocul, ii amplifica functiile cognitive si intelectuale, il ajuta in dezvoltarea motivatiei si il familiarizeaza cu solicitarile specifice scolii.
De obicei, copiii sunt atrasi de scoala si de activitatile din cadrul acesteia, insa sub influenta unor modele parentale negative, ei isi pot forma opinii eronate despre scoala care vor influenta reusita integrarii lor in mediul scolar, chiar daca cei mici prezinta maturizarea cognitiva pentru a aface fata solicitarilor scolare.
Nu uitati faptul ca, incepand cu data de 20 Mai pana in data de 14 Iunie va puteti inscrie micutul la gradinita. Copiii respinsi in aceasta etapa vor putea fi inscrisi pe locurile ramase libere pentru etapa a doua, care va avea loc in perioada 24 Iunie si 19 Iulie.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.