Pandemia cu COVID-19 a creat criza de sănătate mondială care a produs schimbări majore chiar și în mediul familial. Astfel, părinții au devenit mult mai centrați pe educația pentru sănătate, respectiv impunerea măsurilor de igienă personală. Dincolo de măsurile de igienă personală, sănătatea mintală a fost o preocupare continuă a părinților, deoarece măsurile de izolare forțată și distanțare socială pot crea dezechilibre psiho-emoționale și pot crește anxietatea.
Va recomandăm un articol despre tehnici de control al anxietății, articol care a fost dedicat copiilor, dar care poate fi aplicat și adulților.
Educația pentru sănătate înseamnă igienă, alimentație, sport, etc., aspecte importante ale unui stil de viață sănătos. Vă recomandăm un articol dedicat acestor deprinderi, foarte importante în contextul actual de viață.
În noua reconfigurare a vieții, serviciile la distanță ale proiectului au funcționat, astfel încât să asigure nevoia de sprijin a apelanților.
„Bun venit la Telefonul Copilului!”… consilierea la distanță reprezintă o resursă indispensabilă pentru cei mici, în contextul distanțării sociale. Așadar, suntem în continuare alături de beneficiarii proiectului POCU 106615, prin serviciul de tip helpline 116 111.
În perioada martie – iunie 2020 – perioadă marcată de modificările aduse prin instituirea stării de urgență, respectiv a stării de alertă, apelanții care au contactat linia 116 111 au fost informați cu privire la serviciile pe care le pot solicita în cadrul proiectului „Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate”.
Informarea apelanţilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate
Din totalul apelurilor, în 73% din situații au fost solicitate informații cu privire la desfășurarea proiectului:
- serviciile de care pot beneficia prin intermediul liniei de tip helpline 116 111;
- specificul organizației Asociația Telefonul Copilului și al proiectului.
Consilierea psihologică a beneficiarilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate
În 84,5 % din totalul sesiunilor de consiliere a fost prezentă nevoia de consiliere psihologică și a vizat aspecte precum:
- acordarea sprijinului în vederea acomodării cu restricțiile impuse și orientarea către activități instructiv-educative la domiciliu. Apelanții care ne-au contactat au fost îndrumați în ceea ce privește adaptarea stilului de învățare la contextul actual și au fost informați referitor la reluarea cursurilor școlare;
- consiliere cu privire la: petrecerea timpului liber (ex: vacanță) într-un mod constructiv, practicarea distanțării sociale și a menținerii legăturilor personale prin intermediul mijloacelor online, respectiv gestionarea relației copil-părinte;
- abordarea terapeutică a reunit atât tehnicile rogersiene – centrare pe persoană, cât și cele specifice filozofiei adleriene, astfel încât sprijinul psihologic oferit de consilierii telefonici să fie unul complex, adaptat la particularitățile nevoilor beneficiarilor și la specificul consilierii la distanță, prin telefon;
- consiliere referitor la gestionarea situațiilor conflictuale din cadrul familiei, sau a evenimentelor deosebite (ex: aniversări), respectiv probleme sentimentale.
- procesul de consiliere a vizat și aspecte legate de riscurile la care se expun copiii și adolescenții în mediul online (ex: cyberbullying, șantaj-online);
- având în vedere contextul medical actual, consilierea s-a axat pe gestionarea trăirilor emoționale atât ale copiilor (ex: manifestări din spectrul anxios – teama de examen, sentimentul de izolare/abandon), cât și ale părinților (ex: dificultăți de comunicare și de impunere a regulilor) care ne-au contactat;
- de asemenea, beneficiarii grupului țintă au fost îndrumați către Centrul de Resurse Online http://telefonulcopilului.ro/106615.
Testimonial
“Bună ziua, numele meu este Mihai și sunt elev în clasa a V-a. De când se țin cursurile la distanță am început să obțin rezultate mai slabe. Îmi lipsesc colegii, nu știu cum să mă exprim…nu mă simt ca și când aș fi elev, la școală. Am auzit de aplicația Zoom și aș vrea să o folosesc împreună cu restul colegilor, ca să ne vedem și să facem schimb de păreri. Mă puteți îndruma?”
(Baiat, 12 ani. Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat în vederea păstrării confidențialității)
Criza de sănătate creată de pandemia cu COVID-19 nu a trecut, mai mult este posibil să ne confruntăm curând cu un nou val de CORONAVIRUS. Vă reamintim cum să vorbiți copiilor despre CORONAVIRUS astfel încât să primească informațiile de la dumneavoastră, persoanele importante din viața lor.
De asemenea, în contextul actual, poate fi dificil să le explicăm copiilor de ce nu își pot sărbători zilele de naștere alături de prietenii lor. Așadar, vă propunem câteva idei care să vină în sprijinul organizării unei petreceri pentru copii, acasă.🎁🎈
Moduri creative de a sărbători aniversările copiilor în timpul pandemiei
Problemele educaționale au fost semnalate în 57,3% din sesiunile de consiliere oferite prin intermediul Serviciului de tip helpline 116 111 și au făcut referire la aspecte precum: dificultăți de adaptare la noile cerințe educaționale impuse de contextul actual, nevoia de informare cu privire la desfășurarea examenelor, prevenire abandon școlar, relația profesor-elev etc.
Este important să ținem cont de faptul că cei mici nu își vor aminti ce au învățat în timpul pandemiei coronavirusului din 2020, dar își vor aminti cine i-a ajutat să treacă prin această încercare. Copiii trebuie să știe că lumea lor este în siguranță, că sunt competenți și demni de respect. Această nevoie de reasigurare este exponențial mai mare în mijlocul unei pandemii globale. Așadar, am creat pentru cadrele didactice un scurt ghid de relaționare cu elevii, în această perioadă.
7 moduri prin care putem ajuta elevii să facă față unei pandemii
Testimonial
”Am nevoie de ajutor…se apropie Examenele Naționale, eu sunt în clasa a VIII-a și nu mă simt pregătită. Nu pot să învăț deloc, stau toată noaptea și mă uit la seriale. Cred că am devenit dependentă, nu pot să dorm pentru că trebuie să aflu ce se întâmplă în episodul următor. Îmi este foarte frică să nu clachez în ziua examenului, mai ales pentru că am probleme la matematică. Părinții nu mă înțeleg, îmi spun să învăț mai mult, însă eu nu mă pot concentra. Ce pot face?”
(Fata, 14 ani. Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat in vederea pastrarii confidentialitatii)
Consilierea juridică a beneficiarilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate
Consilierea juridică a apelanţilor a constat în informarea şi îndrumarea acestora conform legislaţiei în vigoare:
- Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată;
- Legea Educaţiei nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare referitoare la gestionarea abuzului de tip bullying (ex: la articolul 7, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins: „(11) În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţă psihologică – bullying.”);
- Îndrumarea către instituțiile abilitate la nivel local/județean – pentru solicitările de sprijin financiar / material;
- Informare cu privire la prevederile Ordonanțelor militare – 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19;
- Consiliere referitor la prevederile Ordinului nr. 4135/2020 privind aprobarea Instrucțiunii pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line, respectiv prevederile Ordinului de ministru (modificat și completat) privind înscrierea în învățământul primar (an școlar 2020 – 2021), publicat în Monitorul Oficial.
Testimonial
”Bună ziua. Sunt tatăl unei fetițe în vârstă de 13 ani. Aș dori să știu dacă din punctul dvs. de vedere, este în regulă ca cei mici să revină la cursuri, pentru pregătire. De asemenea, eu consider că le va fi dificil să susțină examinările, cu masca de protecție. Copilul meu poartă ochelari, iar masca o incomodează…acest aspect îi poate influența perfomanța. Există prevederi legale în acest sens?”
(Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat in vederea pastrarii confidentialitatii)
Informațiile de tipul „Știați că?” sunt foarte bune în educația copilului pentru că sunt scurte, concise și la obiect. Vă recomandăm un articol de tipul „Știați că?” despre corpul uman și despre sănătate.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.