NEWSLETTER 30 – DIN NOU LA ȘCOALĂ

Categorie PARINTI|Relatia cu copilul
|

S-a dat startul unui nou an școlar, așadar suntem în continuare alături de beneficiarii proiectului și le reamintim că “Un copil educat este un copil puternic” (https://telefonulcopilului.ro/wp-content/uploads/2019/03/Brosura_Copii.pdf și https://telefonulcopilului.ro/wp-content/uploads/2019/03/Brosura_Parinti.pdf) prin serviciul de tip helpline 116 111, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor acestora de consiliere, informare și îndrumare.

E din nou septembrie și ne întoarcem la școală, într-un format mai sigur din punct de vedere al respectării regulilor de siguranță, dar cu foarte multe incertitudini.

Întoarcerea la școală în timpul pandemiei COVID-19 poate să se simtă diferit – cel puțin pentru un timp. De aceea este important să învățăm copiii să respecțe regulile de siguranță impuse de către instituțiile de învățământ, pentru a se proteja atât pe ei, cât și pe cei din jurul tău. Modelul adulților din jurul lor este întotdeuna benefic. Vă recomandăm un articol despre regulile de siguranță ale acestui început de an atipic.

Reguli de siguranță pentru noul an școlar

În perioada 01 iulie 2020 – 30 septembrie 2020 – perioadă marcată de modificările aduse prin instituirea stării de alertă, apelanții care au contactat linia 116 111 au fost informați cu privire la serviciile pe care le pot solicita în cadrul proiectului „Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate”.

Informarea apelanţilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate

Din totalul apelurilor, în 76,3% din situații au fost solicitate informații cu privire la desfășurarea proiectului:

  • serviciile de care pot beneficia prin intermediul liniei de tip helpline 116 111;
  • îndrumare cu privire la accesarea instrumentelor puse la dispoziția GT, precum Centrul de Resurse Online http://telefonulcopilului.ro/106615/;
  • specificul organizației Asociația Telefonul Copilului și al proiectului.

 

Consilierea psihologică a beneficiarilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate

În 81,7 % din totalul sesiunilor de consiliere a fost prezentă nevoia de consiliere psihologică și a vizat aspecte precum:

  • acordarea sprijinului în vederea acomodării cu restricțiile impuse și orientarea către activități instructiv-educative la domiciliu. Apelanții care ne-au contactat au fost îndrumați în ceea ce privește adaptarea stilului de învățare la contextul actual și au fost informați referitor la reluarea cursurilor școlare;
  • consiliere cu privire la: petrecerea timpului liber (ex: vacanță) într-un mod constructiv, practicarea distanțării sociale și a menținerii legăturilor personale prin intermediul mijloacelor online, respectiv gestionarea relației copil-părinte;
  • abordarea terapeutică a reunit atât tehnicile rogersiene – centrare pe persoană, cât și cele specifice filozofiei adleriene, astfel încât sprijinul psihologic oferit de consilierii telefonici să fie unul complex, adaptat la particularitățile nevoilor beneficiarilor și la specificul consilierii la distanță, prin telefon;
  • consiliere referitor la gestionarea situațiilor conflictuale din cadrul familiei, sau a evenimentelor deosebite (ex: aniversări), respectiv probleme sentimentale.
  • procesul de consiliere a vizat și aspecte legate de riscurile la care se expun copiii și adolescenții în mediul online (ex: cyberbullying, șantaj-online);
  • având în vedere contextul medical actual, consilierea s-a axat pe gestionarea trăirilor emoționale atât ale copiilor (ex: manifestări din spectrul anxios – teama de examen, sentimentul de izolare/abandon), cât și ale părinților (ex: dificultăți de comunicare și de impunere a regulilor) care ne-au contactat;
  • îndrumare în ceea ce privește adaptarea la cerințele impuse de starea de alertă ca urmare a pandemiei SARS-CoV-2, precum distanțarea socială, purtarea măștii de protecție, adoptarea unui stil de viață sănătos (ex: igienă corespunzătoare);
  • apelanții au fost încurajați să se ghideze în funcție de îndrumările prezentate pe platforma online a proiectului adresate copiilor, părinților si cadrelor didactice din grupul țintă al proiectului;
  • consiliere în ceea ce privește gestionarea temerilor cu privire la debutul noului an școlar în contextul pandemiei, atât în rândul copiilor, cât și al părinților.

Testimonial

“Bună ziua, numele meu este Ana și sunt elevă în clasa a IV-a. În vacanța de vară nu am plecat nici măcar la bunici, din cauza pandemiei. De asemenea, părinții nu prea m-au lăsat afară la joacă. Aștept cu nerăbdare să înceapă noul an școlar, aveți idee cum se va desfășura? Vom sta tot acasă, sau ne vom revedea colegii și profesorii? Mie îmi este mai greu să particip la ore acasă, pentru că nu am camera mea, trebuie sa o împart cu frații mei. Vă mulțumesc!

 (Fată, 11 ani. Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat în vederea păstrării confidențialității)

Concluzii:

Cadrele didactice, precum și părinții, sau familia extinsă manifestă reticență referitor la posibilitatea redeschiderii școlilor în toamnă, temându-se că cei mici ar putea contracta virusul și l-ar putea răspândi în sălile de clasă sau acasă.

Copiii însă simt lipsa interacțiunilor directe cu ceilalți colegi, dar și cu profesorii care i-au ghidat de-a lungul timpului.

Cadrele didactice, precum și părinții sau familia extinsă manifestă reticență referitor la posibilitatea redeschiderii școlilor temându-se că cei mici ar putea contacta virusul și l-ar putea răspândi în sălile de clasă sau acasă. Copiii însă simt lipsa interacțiunilor directe cu ceilalți colegi, dar și cu profesorii care i-au ghidat de-a lungul timpului. Vă recomandăm un articol despre o soluție de mijloc.

Cursurile în aer liber, o alternativă educațională în contextul pandemiei

Problemele educaționale au fost semnalate în 53,2% din sesiunile de consiliere oferite prin intermediul Serviciului de tip helpline 116 111 și au făcut referire la aspecte precum: dificultăți de adaptare la noile cerințe educaționale – cursuri online, nevoia de îndrumare în vederea gestionării temelor pentru acasă, prevenire abandon școlar, relația la distanță elev-cadru didactic-părinte, exprimarea și clarificarea temerilor legate de începerea noului an școlar.

Știați că, potrivit celui mai nou studiu, copiii din Japonia conduc lumea în ceea ce privește abilitățile de calcul și alfabetizare? Deci, ce face abordarea sistemului școlar japonez atât de unic și diferit de restul lumii și, mai important, ce putem învăța din el? Mai multe aflați din articolul următor:

Sistemul de învățământ – modelul japonez

Testimonial

”Bună ziua, am mai mulți copii care fac parte din acest proiect, participă la diverse activități. Aș dori să vă întreb dacă se vor relua cursurile școlare în toamna acestui an și în ce condiții. Copiii vor purta măști de protecție în timpul orelor? De asemenea, aș dori să vă mulțumesc pentru pachetele de igienă, cei mici s-au bucurat și le utilizează cu plăcere, așa cum au fost învățați. Mă voi adresa în atenția autorităților locale pentru mai multe informații. Mulțumesc!”

(Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat in vederea pastrarii confidentialitatii)

 

Consilierea juridică a beneficiarilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate

Consilierea juridică a apelanţilor a constat în informarea şi îndrumarea acestora conform legislaţiei în vigoare:

  • Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată;
  • Legea Educaţiei nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare referitoare la gestionarea abuzului de tip bullying (ex: la articolul 7, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins: „(11) În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţă psihologică – bullying.”);
  • Informare cu privire la prevederile legislative pentru acordarea de rechizite, respectiv Legea nr. 126/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 33/2001 privind acordarea de rechizite scolare;
  • Îndrumare către instituțiile abilitate la nivel local/județean – pentru solicitările de sprijin financiar / material și informare referitor la desfășurarea anului școlar 2020 – 2021.

O dată cu reînceperea școlii, cel mai probabil va interveni și procrastinarea, un comportament caracterizat prin amânarea acțiunilor sau a sarcinilor pentru mai târziu. În cazul copiilor / adolescenților, aceasta poate face referire la teme, proiecte pentru școală, diverse sarcini în gospodărie specifice vârstei. Vă recomandăm un articol despre ce este procrastinarea și cum se poate gestiona.

Procrastinarea – ce este și cum o putem gestiona în calitate de părinți

Acest nou an școlar atipic ne obligă la responsabilitate în dezvoltarea obiceiurilor sănătoase pentru dezvoltarea unui stil de viață sănătos.

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.