NEWSLETTER 34 – BILANȚ 2020

Categorie PARINTI|Problemele copilului
|

2020 a fost un an atipic, marcat de criza de sănătate mondială creată de COVID – 19, care ne-a adus provocări și constrângeri fără precedent și care ne-a schimbat sensul firesc al vieții. 2021 vine cu provocarea de a găsi un nou sens al vieții.

Vă oferim mai jos retrospectiva anului 2020 din perspectiva situatiilor de consiliere dedicate proiectului „Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate”. Copiii, părinții și cadrele didactice din cadrul proiectului au contactat linia de tip helpline 116 111, înregistrându-se asfel 426 de sesiuni de consiliere dedicate grupului țintă al proiectului, în perioada 01 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2020.

Apelanții au fost informați cu privire la serviciile pe care le pot solicita în cadrul proiectului „Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate”.

Informarea apelanţilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate

Din totalul apelurilor, în 56% din situații au fost solicitate informații cu privire la desfășurarea proiectului:

  • serviciile de care pot beneficia prin intermediul liniei de tip helpline 116 111 – activități remediale, pachete de igienă, consulturi medicale, in contextul pandemiei covid-19;
  • îndrumare cu privire la accesarea instrumentelor puse la dispoziția GT, precum Centrul de Resurse Online http://telefonulcopilului.ro/106615/;
  • specificul organizației Asociația Telefonul Copilului și al proiectului.

 

Când un copil se interesează pentru sine de serviciile de care poate beneficia, va ști să își ajute și un prieten la nevoie. Mai mult decât atât, acest model l-a văzut în jurul său, poate chiar la părinții lui, care sunt un model important. Vă recomandăm un articol despre cum se dezvoltă empatia la copii.

Cum dezvoltam empatia la copii

Consilierea psihologică a beneficiarilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate

În 43% din totalul sesiunilor de consiliere a fost prezentă nevoia de consiliere psihologică și a vizat aspecte precum:

  • analiza factorilor de risc care generează absenteismul școlar (ex: mediu familial conflictual, abuz de tip bullying, probleme emoționale) și identificarea factorilor de protecție, a surselor de reziliență (ex: persoane-suport), în vederea echilibrării emoționale;
  • încurajare referitor la importanța frecventării cu regularitate a cursurilor școlare în contextul pandemiei și sprijin în vederea adaptării la mediul online; informare cu privire la riscurile prezente în mediul online – cyberbullying, phishing etc.;
  • acordarea suportului emoțional referitor la restabilirea echilibrului în relația copil/părinte, dominată de situații conflictuale bazate pe absența mijloacelor de comunicare asertivă, confuzie de rol, respectiv încălcarea granițelor personale, fiind analizată dinamica familială;
  • acordarea sprijinului în vederea acomodării cu restricțiile impuse și orientarea către activități instructiv-educative la domiciliu; consiliere cu privire la: petrecerea timpului liber (ex: vacanță) într-un mod constructiv, practicarea distanțării sociale și a menținerii legăturilor personale prin intermediul mijloacelor online;
  • având în vedere contextul medical actual, consilierea s-a axat pe gestionarea trăirilor emoționale atât ale copiilor (ex: manifestări din spectrul anxios – teama de examen, sentimentul de izolare/abandon), cât și ale părinților (ex: dificultăți de comunicare și de impunere a regulilor) care ne-au contactat;
  • apelanții care ne-au contactat au beneficiat de consiliere psihologică în conformitate atât cu nevoile exprimate, cât și cu rezultatele evaluării efectuate prin intermediul liniei 116 111, procesul de consiliere fiind unul personalizat și adaptat consilierii la distanță;
  • de asemenea, beneficiarii grupului țintă au fost îndrumați către Centrul de Resurse Online http://telefonulcopilului.ro/106615/, pentru a accesa materialele realizate de către experți cu privire la pandemia SARS-CoV-2.

Testimonial

“Bună ziua, vreau să vă spun că prefer școala online, pentru că mă simt mai în siguranță. Stau și cu bunicii nu doresc să se îmbolnăvească din cauza mea.

Totuși, cred că în curând voi avea nevoie de ochelari, pentru că încep să mă doară ochii de la prea mult stat la calculator și pe telefon. Îmi este dor și de colegii mei. Sper să fie bine!

(Fată, 12 ani. Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat în vederea păstrării confidențialității)

 

Școala online este una dintre schimbările majore ale anului 2020, copiii petrecând tot mai mult timp în fața calculatorului și mai ales în mediul online. Pentru părinți și cadrele didactice, școala online a însemnat pierderea controlului asupra acțiunilor copiilor. Vă recomandăm ca vegherea copiilor în ceea ce privește mediul online să fie una dintre prioritățile familiei.

Siguranța copiilor în mediul online, în pandemie

Problemele educaționale au fost semnalate în 38% din sesiunile de consiliere oferite prin intermediul Serviciului de tip helpline 116 111 și au făcut referire la aspecte precum: dificultăți de adaptare la noile cerințe educaționale – cursuri online, nevoia de îndrumare în vederea gestionării temelor pentru acasă, prevenire abandon școlar, relația la distanță elev-cadru didactic-părinte, exprimarea și clarificarea temerilor legate de începerea noului an școlar, gestionarea timpului liber și a comunicării cu ceilalți colegi/cadre didactice în perioada vacanțelor.

Testimonial

„Bună ziua, vă contactez deoarece fiul meu se teme foarte tare de virusul COVID-19…am încercat să discutăm cu el despre pandemie și despre situația actuală pe înțelesul lui, fără să îl speriem mai tare, dar în continuare are coșmaruri că membrii familiei se îmbolnăvesc, iar el rămâne singur.

În același timp, întâmpină dificultăți în mediul online, din partea unor colegi care îl tachinează și îl sperie. Cum să abordez această situație?”

(Mama unui băiat, 10 ani. Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat în vederea păstrării confidențialității).

Cursuri online într-un mediu sigur pentru copii

În 12% din situațiile preluate s-a oferit informare, consiliere și îndrumare cu privire la situații de abuz, respectiv bullying (online).

 

Vă recomandăm un articol despre conceptul bullying ca să îl identificați ușor în cazul în care observați schimbări la copilul / elevul dumneavoastră. Indiferent de rolul pe care îl are copilul într-un abuz de tip bullying, vă îndrumăm să fiți alături de el.

Sa vorbim si despre bullying

Consilierea juridică a beneficiarilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate

Consilierea juridică a apelanţilor a constat în informarea şi îndrumarea acestora conform legislaţiei în vigoare și a fost solicitată în 24% din situațiile preluate:

  • Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată;
  • Legea Educaţiei nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare referitoare la gestionarea abuzului de tip bullying (ex: la articolul 7, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins: „(11) În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţă psihologică – bullying.”);
  • Informare cu privire la prevederile legislative pentru acordarea de rechizite, respectiv Legea nr. 126/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 33/2001 privind acordarea de rechizite scolare;

Îndrumare către instituțiile abilitate la nivel local/județean – pentru solicitările de sprijin financiar / material și informare referitor la desfășurarea anului școlar 2020 – 2021.

Cum ii afecteaza pe copii certurile parintilor

Ne bucurăm că putem să fim la celălalt capăt al firului pentru că fiecare copil merită să aibă acces la educație, indiferent de context!

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.