Nevoile emoționale ale copiilor apar încă de la naștere și, când sunt parte activă a vieții de familie, devin cheia în relaționarea centrată pe cooperare între copii și părinți. Când părinții și cadrele didactice ajută copiii să-și înțeleagă emoțiile, copiii se simt puternici, capabili și fac față provocărilor.
Criza actuală de sănătate provocată de pandemia cu SARS COV 2 scoate la iveală emoții de tot felul și impune tuturor capacitatea de gestionare a emoțiilor, astfel încât să existe o minimă cooperare (ex. copiii pot manifesta stări bruște de anxietate provocate de relaționarea redusă cu semenii, iar părinții nu le pot răspunde nevoilor de relaționare). Vă propunem un newsletter despre nevoile emoționale ale copiilor și modalități de a le gestiona.
Când copiii sunt copleșiți de emoțiile pe care le resimt apar tantrumurile. Când copiii învăță să-și înțeleagă emoțiile și, mai mult decât atât, observă că și adulții din jurul lor (părinții, bunicii, cadrele didactice și orice alt adult semnificativ) au emoții la fel ca ei, acestea sunt percepute ca orice aspect firesc al vieții. Vă recomandăm un articol despre tantrumurile la copii și înțelegerea manifestărilor acestora.
Dezvoltarea umană a fost o preocupare permanentă a cercetătorilor care au evidențiat 8 nevoi ale copiilor. Aceste nevoi îmbunătățesc relația copii – părinți, deoarece dezvoltă încrederea, cooperarea și independența copiilor. Vă recomandăm un articol despre cele 8 nevoi ale copiilor.
Interacțiunile sociale, mai ales cele cu semenii, îi învață pe copii să fie reactivi într-un mod negativ. Cea mai mare provocare a părinților și adulților din jurul copiilor este aceea de a le dezvolta cultura bunătății centrate pe empatie și interes social. Vă recomandăm un articol despre bunătate și amabilitate la copii.
Cum le insuflam copiilor conceptele de bunatate si amabilitate
Emoțiile ne însoțesc toate acțiunile și sunt în concordanță cu acestea. Empatia este emoția suport în dezvoltarea relațiilor sociale, deoarece urmărește un răspuns obiectiv pentru o anumită situație. Așadar, un copil cu empatie va fi centrat pe obiective și nu pe sinele său. Vă recomandăm un articol despre modelul danez de dezvoltare a empatiei.
Printre emoțiile descurajatoare se numără și rușinea. Când adulții din jurul copilului rușinos utilizează empatia ca modalitate de sprijin, copilul se va simți acceptat. Când cadrul didactic impune comportamente empatice în clasă, colegii copilului rușinos vor avea o atitudine prietenoasă și cooperantă cu acesta. Vă recomandăm un articol despre strategii prin care copilul rușinos poate să depășească situațiile dificile care pot apărea în sala de clasă.
Copiii pot avea reacții neașteptate sau care îi rănesc pe ceilalți în interacțiunile lor sociale. Este important ca în dezvoltarea lui, copilul să învețe cele 5 limbaje ale scuzelor, care au drept scop reglarea relațiilor cu ceilalți, dar și învățarea iertării. Vă recomandăm un articol despre cele 5 limbaje ale scuzelor.
Emoțiile ne ajută să facem față provocărilor vieții, mai ales în acest an pandemic în care emaptia a făcut diferența. Când emoțiile sunt utilizate în sensul lor pozitiv, interacțiunile sociale sunt centrate pe cooperare.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.