În dinamica actuală și cu acces la informații greu de verificat uneori, orice copil se poate duce foarte ușor dintr-o extremă în alta din nevoia de a aparține unui grup social. Când părinții se centrează pe introducerea valorilor (respect reciproc, interes social pentru ceilalți, responsabilitate, încredere, încurajare) și dezvoltarea cognitivă (copilul să fie prezent în viața lui și să înțeleagă de ce face anumite acțiuni) și afectivă (copilul să înțeleagă emoțiile, să le exprime și să învețe să le utilizeze) de la vârstă foarte mică, atunci copilul va crește într-un stil de viață sănătos.
În ultimii 3 ani, în cadrul proiectului „Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate”, am venit în sprijinul copiilor, părinților și cadrelor didactice cu servicii online (516 ședințe de consiliere psihologică și îndrumare online realizate și 783 de articole, interviuri, activități și 39 de newslettere publicate pe centrul de resurse online), servicii telefonice (1084 de de sesiuni de informare, consiliere psihologică, consiliere juridică în conformitate cu legislația în vigoare, orientare, facilitare a intervenției instituțiilor abilitate, servicii de sănătate (controale medicale și stomatologice, oferirea de pachete de igienă copiilor, suplimente alimentare pentru ), conștientizare privind regulile de mediu, servicii de sprijin pentru efectuarea temelor și înțelegerea noțiunilor predate în cursul zilei, servicii de sprijin în timpul vacanței de vară pentru a acoperi lacunele sau materia din clasele anterioare, evaluări psihologice periodice și activități extracurriculare. Așadar, grupul țintă al proiectului a beneficiat de suport holistic pentru dezvoltarea unui stil de viață sănătos.
Informarea apelanţilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate
Din totalul apelurilor, în 48,2% din situații au fost solicitate informații cu privire la desfășurarea proiectului:
- serviciile de care pot beneficia prin intermediul liniei de tip helpline 116 111 – activități remediale, pachete de igienă, vitamine și minerale, consulturi medicale, in contextul pandemiei covid-19, atelierele campaniei „Să ne hrănim sănătos”;
- îndrumare cu privire la accesarea instrumentelor puse la dispoziția GT, precum Centrul de Resurse Online http://telefonulcopilului.ro/106615/;
- specificul organizației Asociația Telefonul Copilului și al proiectului.
Testimonial
“Bună ziua, am participat la controlul medical pediatric și totul a fost bine, am primit și pachetele de igienă. Voiam să vă spun faptul că eu obișnuiesc să mă spăl pe mâini de fiecare dată când vin de afară, iar pe dinți de 2 ori pe zi, pentru că așa m-au învățat părinții mei.”
(Baiat, 8 ani. Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat în vederea păstrării confidențialității)
Un stil de viață sănătos are la bază și alimentația sănătoasă, iar informarea corectă este esențială mai ales în procesul de dezvoltare a copiilor.
Alfabetul sanatatii – alimentele sanatoase si beneficiile acestora
Consilierea psihologică a beneficiarilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate
În 59,4% din totalul sesiunilor de consiliere a fost prezentă nevoia de consiliere psihologică și a vizat aspecte precum:
- analiza factorilor de risc care generează absenteismul școlar (ex: mediu familial conflictual, abuz de tip bullying, probleme emoționale);
- identificarea factorilor de protecție, a surselor de reziliență (ex: persoane-suport), în vederea echilibrării emoționale;
- încurajare referitor la importanța frecventării cu regularitate a cursurilor școlare în contextul pandemiei și sprijin în vederea adaptării la mediul online;
- informare cu privire la riscurile prezente în mediul online – cyberbullying, phishing etc.;
- acordarea suportului emoțional referitor la restabilirea echilibrului în relația copil/părinte, dominată de situații conflictuale bazate pe absența mijloacelor de comunicare asertivă, confuzie de rol, respectiv încălcarea granițelor personale, fiind analizată dinamica familială;
- acordarea sprijinului în vederea acomodării cu restricțiile impuse și orientarea către activități instructiv-educative la domiciliu; consiliere cu privire la: petrecerea timpului liber (ex: vacanță) într-un mod constructiv, practicarea distanțării sociale și a menținerii legăturilor personale prin intermediul mijloacelor online;
- având în vedere contextul medical actual, consilierea s-a axat pe gestionarea trăirilor emoționale atât ale copiilor (ex: manifestări din spectrul anxios – teama de examen, sentimentul de izolare/abandon), cât și ale părinților (ex: dificultăți de comunicare și de impunere a regulilor) care ne-au contactat;
- apelanții care ne-au contactat au beneficiat de consiliere psihologică în conformitate atât cu nevoile exprimate, cât și cu rezultatele evaluării efectuate prin intermediul liniei 116 111, procesul de consiliere fiind unul personalizat și adaptat consilierii la distanță;
- s-au purtat discuții libere, în vederea stimulării limbajului verbal și a imaginației – procese psihice importante în dezvoltarea armonioasă a copilului;
- în cadrul procesului de evaluare și intervenție terapeutică au fost utilizate tehnici specifice abordării rogersiene centrate pe client, precum: ascultarea activă, tehnici de reflectare (repetiția ecou, repetiția pe alt ton, amplificarea), tehnici de reformulare (prin inversarea raportului figură-fond, reformularea tip sinteză, clarificarea) și tehnici de deschidere;
- de asemenea, beneficiarii grupului țintă au fost îndrumați către Centrul de Resurse Online http://telefonulcopilului.ro/106615/, pentru a accesa materialele realizate de către experți cu privire la pandemia SARS-CoV-2.
Cum să îți ventilezi corect emoțiile, sentimentele și gândurile
Testimonial
„Buna, am 8 ani si sunt in clasa a II-a. Locuiesc cu bunica mea, pentru ca parintii mei au plecat in strainatate, pentru a-si gasi un loc de munca. Imi place sa merg la scoala, dar am probleme la matematica, iar bunica nu ma poate ajuta. Am auzit ca vom face meditatii si sper ca ma voi descurca mai bine pe viitor.”
(Baiat, 8 ani – Caz preluat si consiliat prin intermediul numarului de telefon 116111. Caz editat in vederea pastrarii confidentialitatii).
Problemele educaționale au fost semnalate în 35,1% din sesiunile de consiliere oferite prin intermediul Serviciului de tip helpline 116 111 și au făcut referire la aspecte precum: dificultăți de adaptare la noile cerințe educaționale – cursuri online, nevoia de îndrumare în vederea gestionării temelor pentru acasă, prevenire abandon școlar, relația la distanță elev-cadru didactic-părinte, exprimarea și clarificarea temerilor legate de începerea noului an școlar, gestionarea timpului liber și a comunicării cu ceilalți colegi/cadre didactice în perioada vacanțelor.
Testimonial
“Bună ziua, vreau să vă spun că prefer școala online, pentru că mă simt mai în siguranță. Stau și cu bunicii nu doresc să se îmbolnăvească din cauza mea.
Totuși, cred că în curând voi avea nevoie de ochelari, pentru că încep să mă doară ochii de la prea mult stat la calculator și pe telefon. Îmi este dor și de colegii mei. Sper să fie bine!
(Fată, 12 ani. Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat în vederea păstrării confidențialității)
În 16,5% din situațiile preluate s-a oferit informare, consiliere și îndrumare cu privire la situații de abuz, respectiv bullying (online).
Consilierea juridică a beneficiarilor din GT al proiectului POCU/74/6/18/106615 Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate
Consilierea juridică a apelanţilor a constat în informarea şi îndrumarea acestora conform legislaţiei în vigoare și a fost solicitată în 24% din situațiile preluate:
- Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată;
- Legea Educaţiei nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare referitoare la gestionarea abuzului de tip bullying (ex: la articolul 7, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins: „(11) În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţă psihologică – bullying.”);
- Informare cu privire la prevederile legislative pentru acordarea de rechizite, respectiv Legea nr. 126/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 33/2001 privind acordarea de rechizite scolare;
- Consiliere juridica cu privire la procedura de eliberare a actului de identitate, conform Ordonantei de Urgenta nr. 97 / 2005, republicata – privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani;
- Îndrumare către instituțiile abilitate la nivel local/județean – pentru solicitările de sprijin financiar / material și informare referitor la desfășurarea anului școlar 2020 – 2021.
Testimonial
Bună ziua, sunt mama unui elev în clasa a VI-a. De curând am aflat faptul că fiul meu este supus abuzului de tip bullying şi nu ştiu cum să procedez. Am înţeles faptul că s-a modificat legislaţia, îmi puteţi furniza informaţii în acest sens?
(Mama unui baiat in varsta de 12 ani. Caz preluat prin intermediul Serviciului de tip Helpline 116 111. Caz editat in vederea pastrarii confidentialitatii)
Dezvoltarea emoțională este o altă componentă esențială a unui stil de viață, deoarece îl ajută pe copil să facă față provocărilor vieții.
Când un copil crește într-un stil de viață sănătos, va utiliza valori precum grija pentru sine, responsabilitatea și interesul social toată viața sa.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.