Categorie PARINTI|Sanatate

Ritualuri inainte de culcare care pot imbunatati calitatea somnului

Pentru a pregati copilul inainte de culcare, stabiliti o rutina relaxanta, care sa inceapa cu 20-45 de minute inainte de somn si sa cuprinda 3-4 acivitati pentru a se pregati sa se bage in pat. Exemplu.: o baie, citirea unei povesti, sa discutati despre cum a fost in ziua respeciva. Asigurati-va ca rutina nu implica televizorul, telefonul sau alte electronice. Lumina albastra emisa de ele perturbeaza ciclul de adormire a corpului si adormirea devine mai greoaie. Rutina inainte de somn, urmata in mod consant va pregati corpul si mintea pentru odihna. Incercati sa faceti lucrurile impreuna inainte sa adoarma si cand se intampla asta sa nu fiti in camera. Astfel, il invatati sa adoarma singur, fara sa depinda de prezenta dumneavoastra.

Atunci cand introduceti o rutina si inainte nu a fost niciuna, sa nu fiti surpinsi aunci cand copilul dumneavoastra poate opune rezistenta. Ramaneti constanti. Este modul in care copilul poate sa invete sa se relaxeze si sa adoarma singur. Daca copilul are probleme cu adormitul, asteptati mai mult timp pana sa verificati daca a adormit. Daca il gasiti treaz, stati cu el dar nu mai mult de cateva minute. Puteti sa ii oferiti o imbratisare sau un sarut de noapte buna. Incercati sa nu ii oferiti prea multa atentie cand se plange ca trebuie sa mearga la somn sau daca manifesta rezistenta.

Pentru copiii mai mici, poate sa functioneze metoda recompensei, folosita dimineata, care trebuie sa constea in ceva cu o valoare mica, cum ar fi un stiker. Puteti folosi recompensa ca pe o metoda de incurajare ca a reusit sa doarma toata noaptea in patul sau, de exemplu sau ca a reusit sa adoarma singur.

In cazul preadolescentilor si adolescentilor, asigurati-va ca patul este folosit doar pentru somn. Nu incurajati copilul sa isi faca temele sau sa stea la calculator in pat. Poate, insa sa citeasca o carte inainte de culcare. Altfel, la nivel inconstient, creierul va incepe sa patul cu alte activitati, nu cu somnul.

Incercati sa pastrati acelasi program de somn si in weekend sau vacante. Asta va face sa-i fie mai usor copilului sa adoarma sau sa se treeasca in mod natural. Adolescentilor nu le este indicat sa doarma mai mult de o ora fata de ora la care se trezesc in mod regulat in weekend.

Nu este indicat pentru copil sa se culce cu stomacul gol sau prea plin. Mesele servite inainte cu una sau doua ore inainte de somn, pot sa faca dificila adormirea. Evitati sa ii dati produsele care contin cafeina, in special seara. Ceaiul de plante poate sa ajute la relaxare.

Incurajati sa aiba o viata activa, sa faca sport, sa se implice in activitati.

Asigurati-va ca spatiul de dormit este unul placut si confortabil.

Nu ii folositi camera sau spatiul unde doarme pentru prima data. O va interpreta ca pe o pedeapsa, nu ca pe un spatiu de relaxare. Este spaiul copilului si trebuie sa ramana asa.

Stabiliti limite cu privire la folosirea electroicelor (telefon, tablet, laptop, etc.)

Petreceti timp impreuna. Unii copii nu vor sa adoarma pentru ca simt nevoia de atentie din partea parintilor. Unii parinti sunt ocupati pe timpul zilei si singura perioada libera este seara. Peteceti timp cu copilul vostru, chiar daca doar discutati despre ziua care tocmai se incheie.

 

Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la  116 111.