Bullying – educatie pentru preventie

Categorie PROFESORI|Educatie
|

Bullying-ul reprezinta un comportament intentionat si repetat, prin care agresorul isi raneste, persecuta si intimideaza victima prin diferite forme: verbal, emotional, relational si fizic.

Caracteristicile fenomenului sunt:

  • Este aleasa aceeasi persoana care este supusa bullying-ului in mod repetat
  • Agresorul manifesta acest comportament in mod intentionat
  • Agresorul isi alege victima care este perceputa mai vulnerabila si nu se poate apara singura

Fenomenul bullying poate sa inceapa de multe ori ca un joc, insa se poate transforma rapid intr-o forma de abuz. Bullying-ul afecteaza copiii si adolescentii la nivel emotional, relational, social dar si fizic. Astfel, nu doar victima este afectata, ci si agresorul si cei care sunt martori, creandu-se un climat tensionat, bazat pe frica si lipsa de respect.

Forme ale bullying-ului

Verbal: insulte, jicniri, porecle, replici ironice, rautacioase, sarcasm

Relational: comportament intimidant, denigrator, manipulator, izolare

Social: excludere dintr-un grup, izolare fata de restul clasei, insulte, jicniri, replici rautaciose referitoare la statutul social (etnie, religie, clasa sociala, statut familial)

Fizic: loviri, imbranceli, palme, ciupituri, batai

Mobbing: manifestarea formelor de agresiune verbala si emotionala de catre un grup asupra unei persoane

Cyberbullying: utilizarea in mediul online de mesaje sau imagini jicnitoare, denigratoare la adresa unei persoane

 

Cum puteti reactiona din postura de cadru didactic?

Nu ignorati comportamentul de tip bullying

Se poate intampla sa interpretati acest tip de comportament ca pe o tachinare si sa nu ii dati importanta. Daca nu se intervine, comportamentul se poate inrautati si ii transmiteti agresorului ca este in regula cum se comporta.

Acordati atentie schimbarilor de comportament ale elevilor

Un elev care este supus bullyingului are tendinta de a se retrage sau izola, manifesta tulburari de concentrare, somn si alimentatie, este descurajat si nu se mai implica in activitati, are un numar redus de prieteni sau deloc.

 

Actionati la cald, cu calm

Cand observati o situatie de bullying in desfasurare, interveniti cu calm. Nu permiteti situatiei sa escaladeze. Amintiti-le elevilor implicati ca un astfel de comportament nu este tolerat si discutati cu ei separat despre ce s-a intamplat. Nu le permiteti elevilor implicati sa dea vina unul pe celalalt de fata cu dumneavoastra. Este indicat sa aveti aceasta discutie separat, nu in fata clasei sau a altor persoane. Pe cat posibil, ascultati fara sa judecati si sa creati supozitii asupra a ceea ce s-a intamplat.

 

Discutati cu elevii despre bullying

Incurajati-i pe elevii care pot fi martori la bullying sa intervina atunci cand se intampla asta, nu sa fie martori. Iar daca nu pot sa opreasca situatia de bullying sa va raporteze dumneavoastra si sa va solicite sprijinul. Din postura de martor, bullyingul este incurajat.

 

Solicitati sprijinul consilierului sau psihologului scolar

Daca situatia o impune, recomandati elevilor implicati in situatia de bullying (agresor si victima) sa participe la consiliere psihologica. Discutati cu parintii despre asta.

 

Solicitati indrumare si sprijin la Telefonul Copilului prin intermediul adresei de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau la 116 111.