Categorie PROFESORI|Problemele Copilului

Creativitatea si blocajele ei

Creativitatea presupune noutate, originalitate, capacitatea de a imagina raspunsuri la probleme complexe si de a elabora solutii inedite. In procesul de invatare, printre trasaturile specifice creativitatii se numara: initiativa, curiozitatea, originalitatea in exprimarea ideilor, perseverenta in cautarea solutiilor, toate cu rol catalizator asupra invatarii.

Cele mai multe dintre blocajele creativitatii provin din invatare si pot avea originea in familie, in grupul de prieteni, in comunitate sau in mediul educational.

O serie de fraze, care rostite de cadru didactic, pot bloca creativitatea elevilor:

– Vom mai discuta noi cu alta ocazie…

– Sansele de reusita sunt aproape nule. De ce sa te mai gandesti la asta?

– Inainte de a prezenta tema, gandeste-te bine daca ai ceva serios de spus.

– Desi ideea este buna, sunt sigur ca nu va merge.

– Unde scrie despre ideea aceasta?

– Nu este cel mai important lucru pe care sa-l discutam acum.

De asemenea, dupa Teresa Amabile, 4 factori pot influenta in sens negativ manifestarea creativitatii:

  1. Evaluarea

Conform cercetatoarei, elevii vor acorda mai multa atentie modului in care prestatia lor va fi apreciata, astfel reducandu-se manifestarea fanteziei si a imaginatiei.

  1. Restrangerea capacitatii de alegere.

Se refera la existenta unor reguli stricte sau a unor cai agreate de profesor in realizarea unor sarcini, sau in rezolvarea de probleme, aspect ce poate diminua elanul creativitatii in identificarea de solutii alternative.

 

  1. Recompensa.

Folosirea recompensei duce la intarirea unui comportament dorit de reusita, care la randul sau diminueaza motivatia intrinseca a elevului de a cauta solutii creative care pot duce la acelasi rezultat. De aceea, este important sa luam in considerare premierea efortului depus si nu a rezultatului obtinut.

  1. Competitia.

Unii elevi au nevoie de competitie pentru a-si manifesta potentialul creativ, in schimb altii sunt timorati si inhibati creativ cand vine vorba de competitie.

 

Atunci cand lucram cu copiii este indicat sa diminuam barierele in invatare si sa eliminam pe cat se poate blocajele creativitatii atunci cand le putem identifica la elevi:

– Blocajele perceptive: se refera la aspecte ce tin de dificultati cognitive (de a descompune o problema in elementele componente, incapacitatea de a intelege legatura dintre cauza si efect, incapacitatea de a intelege toate sensurile etc.), distorsiuni de perceptie a sinelui (autoperceptie devalorizanta, neincredere etc);

– Blocajele emotinale: acestea au o mare influenta asupra gandirii, facandu-i pe elevi sa „inghete”, si pot fi de tipul: teama de ridicol, teama de a nu gresi, lipsa de perseverenta, teama de a nu fi in minoritate si automat exclus, descurajarea rapida in fata dificultatilor, teama de a fi diferit, neincrederea in ceilalti, depenedenta de parerile celorlalti, timiditatea etc.

– Blocaje legate de insuficienta resurselor: este o realitate prezenta in scolile din Romania, unde din cauza unor posibile lipsuri ale elevilor sau ale personalului didactic (bani, timp, energie, informatii) procesul instructiv-educativ are de suferit. In orice domeniu insuficenta resurselor face aproape imposibila creatia.

– Blocajele culturale: fac referire la tendinta comuna oamenilor de a respecta si a se conforma modelelor agreate social. Acealasi lucru tinde sa apara si in mediul scolar (are un impact negativ asupra invatarii), unde profesorul tinde sa puna accent pe reproducerea relativ exacta a materialului predat, nu valorizeaza originalitatea raspunsului, nu permite formulari diferite si nu accepta (uneori chiar descurajeaza) intrebarile incomode din partea elevilor.

 

Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la  116 111.