6 trucuri pentru a mentine linistea in clasa

Categorie PROFESORI|Relatia cu elevii
|

1. Copiii sunt observatori fideli a comportamentului adultului de referinta. Astfel, comportamentul dumneavoastra (tonul vocii, limbajul nonverbal, expresia fetei, cum reactionati in diverse situatii, cum va comportati in relatie cu ei) va da tonul modului in care se pot comporta elevii. Daca comunicati intr-o maniera, calda, prietenoasa, daca salutati si multumiti sau va cereti scuze cand ati facut o greseala, elevii vor putea sa invete sa se comporte la fel. Desigur, unii pot invata mai usor, altora le poate lua mai mult timp. Important este sa fiti consanti in comportament si sa aveti rabdare.

2. Copiii au nevoie de conectare. In mediul familial se orienteaza spre a se conecta cu parintii sau adultii semnificativi. La scoala vor cauta sa se conecteze cu un adult de referinta, de regula cu invatatorul sau profesorul. In acest sens, cadrele didactice indeplinesc rolul de model si poarta aceasta responsabilitate de a ghida si inspira elevii.

3. Copiii raspund mai bine la indrumare decat la control. De exemplu, discutati cu elevii despre necesitatea unor limite si reguli ale clasei, solicitati-le sprijinul in identificarea lor si faceti impreuna o lista. De asemenea, tot impreuna stabiliti care poate fi consecinta logica a nerespectarii lor. Nu folositi si nu incurajati pedeapsa. Consecinta logica reprezinta o urmare fireasca a unui lucru, care nu implica jicnirea, umilirea sau rusinarea comportamentului. Exemplu: folosirea telefonului mobil nu este permisa in timpul orei. Daca regula nu este respectata, telefonul va fi dat profesorului si va putea fi inapoiat la finalul zilei. Afisati lista cu reguli si consecintele logice la vedere, la nivelul inaltimii elevilor, unde poate fi vazuta si de catre parinti.

4. In situatiile in care un elev are o criza temperamentala sau o deviere de comportament, incercati sa va pastrati calmul. Reactionand impulsiv sau folosind un ton ridicat nu il ajuta pe copil si nici pe dumneavoastra. Folositi-va empatia si intrebati-l ce s-a intamplat. Copiii, la fel ca adultii pot sa simta emotii neplacute si sa reactioneze pe masura. Acordati cateva minute la inceperea orei, in care sa va intrebati elevii cum le este ziua, cum se simt. Ete suficient doar sa ascultati.

5. In spatele oricarui comportament neporivit se afla un motiv. Poate ca nu este cel mai potrivit/bun motiv insa, daca vreti sa schimbati un comportament necooperant sau neporivit este esential sa intelegeti motivul. Si nu este acela de a “innebuni” invatatorul/profesorul. Inelegerea motivului din spatele comporamentului necooperant poate ajuta sa stim cum sa reactionam si ce limite sa stabilim. Motive posibile: vrea sa atraga atentia, vrea sa se razbune, se simte intr-un mod inadecvat, vrea sa castige putere.

6. Copiii au nevoie de o a doua sansa, ocazie prin care sa isi recapete increderea in sine. Atunci cand fac o greseala, se cearta cu un coleg sau are loc un conflict este important sa li se ofere sansa de a repara lucrurile. Modul indicat este sa se discute cu copilul intr-o maniera calda, in cazurile mai grave poate ajuta ca atitudinea calda sa fie combinata si cu fermitate, fara a se folosi un ton ridicat sau pedeapsa. Atunci cand copilului ii este oferit spatiu sa vorbeasca despre ce il supara, nemultumeste, despre ce l-a determinat sa reactioneze nepotrivit, ii da ocazia sa se elibereze de emotiile neplacute, sa isi inteleaga comportamentul si consecintele lui, pot fi sprijiniti sa gaseasca alte modalitati de a-si exprima emotiile si de a le controla.

 

Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la  116 111.