In 2016, Forumul Economic Mondial a lansat un articol sustinut de unele dintre cele mai interesante studii despre educatia in secolul XXI. Nu este deloc surpinzator faptul ca educatia secolului XX, de tip industrial, este depasita de nevoile actuale ale societatilor puternic tehnologizate. Apare o diferenta din ce in ce mai evidenta, intre abilitatile pe care elevii le invata in unitatile scolare si abilitatile de care au nevoie odata ce sunt incadrati in munca.
Potrivit raportului Forumului Economic Mondial Noua Viziune pentru Educatie, pe langa invatamantul traditional, care in prezent esueaza in a-i dota pe elevi cu cunostintele si abilitatile de care au nevoie pentru a se dezvolta, este necesar ca elevi sa devina adepti ai colaborarii, comunicatorii si rezolvarii de probleme.
Aceeasi autoritate a lansat un raport in care a definit un set de 16 competente esentiale ale secolului XXI. Acestea se impart in 3 mari categorii:
1. Abilitati fundamentale, cum ar fi: alfabetizarea, dezvoltarea abilitatilor matematice, bazele stiintelor, bazele programarii si IT, educatie financiara si educatie civica. Multe din acestea se regasesc si in programele scolare actuale, precum si in trendul educational care tinde sa modifice structura prezenta.
2. Competente. Acestea reprezinta mijloacele prin care elevii abordeaza provocari complexe si includ gandirea critica, colaborarea, comunicarea eficienta si rezolvarea de probleme.
3. Trasaturi caracteriale. Seturile de acte comportamentale necesare secoului XXI sunt curiozitatea, initiativa, perseverenta, adaptabilitatea, leadershipul si constientizarea sociala si culturala.
De asemenea, acelasi raport a colectat opiniile specialistilor in resurse umane si a strategilor la nivel mondial privind schimbarile actuale ale fortei de munca, necesarul de competente in recrutarea din industrii. Concluziile au aratat faptul ca in topul abilitatilor necesare continua sa fie abilitatea rezolvarii problemelor complexe, urmata de gandirea critica, creativitate, managamentul personalului, coordonarea activitatii cu echipa, inteligenta emotionala, luarea deciziilor, orientarea serviciilor, negocierea si flexibilitatea cognitiva.
Ce putem face fiecare dintre noi pentru a ajuta elevii pentru a deveni adulti adaptati social, implicati si pregatiti pentru a face fata viitorului este sa sprijinim dezvoltarea unor strategii de invatare generale si orientarea spre dezvoltarea aptitudinilor sociale si emotionale.
- Incurajati invatarea bazata de activitati ludice, de joc
- Creati un mediu sigur pentru invatare
- Dezvoltati o mentalitatea a invatarii si cresterii continue
- Incurajati dezvoltarea de relatii
- Incurajati rationamentul reflectiv si de analiza
- Oferiti laude si recompense potrivite
- Ghidati si incurajati descoperirea, curiozitate
- Asigurati-va ca elevii profita de aspectele pozitive ale persoanlitatii lor si de punctele lor forte
- Oferiti oprotunitati si provocari adecvate
- Oferiti obiective clare de invatare, care vizeaza abilitati explicite