Educația în afara clasei constă în activități de predare și învățare bazate pe un curriculum adaptat la mediul practic, exterior clasei de elevi. Acesta include orice activitate care se desfășoară în afara școlii, de la o vizită la muzeu, la o excursie sportivă, sau o tabără de educație în aer liber.
Acest sistem de predare-învățare poate ajuta la îmbogățirea experienței educaționale a elevilor, arătându-le aplicații din viața reală a teoriilor pe care le învață la școală.
Ce reprezintă învățarea în afara clasei?
Învățarea în afara clasei constă în utilizarea altor locuri decât școala pentru activitățile de predare și învățare. Este vorba de a scoate copiii și tinerii afară, despre a le oferi experiențe provocatoare, interesante și diferite pentru a-i ajuta să învețe.
Poate fi vorba despre o anumită locație, activitate, atelier – workshop, dar indiferent unde are loc învățarea în afara clasei, scopul este același: de a le oferi elevilor o experiență de învățare din lumea reală, care îi va pregăti pentru succesul în viață.
Acest tip de învățare este diferit, în sensul că elevii pot fi încurajați să utilizeze o gamă mai largă de abilități, cum ar fi munca în echipă, leadership și compromis în mediul de învățare.
Predarea convențională se concentrează pe repetiție și memorare pentru a educa elevii și este benefică pentru acei copii care învață cel mai bine ascultând. Cu toate acestea, învățarea convențională nu încurajează elevii să-și dezvolte gândirea critică, capacitatea de rezolvare a problemelor, respectiv abilitățile de luare a deciziilor. Nu numai că învățarea în afara clasei poate duce la o înțelegere mai profundă a acestor concepte, dar poate oferi și un context de învățare în multe domenii.
Beneficiile învățării în afara clasei
Învățarea în afara clasei poate ajuta cadrele didactice să stimuleze entuziasmul elevilor pentru învățare, să ofere un context real și să-i expună pe aceștia la o serie de experiențe, într-un mediu controlat.
Elevii care experimentează învățarea în afara clasei beneficiază de o stimă de sine crescută și devin mai implicați în propria educație. Acest sistem poate contribui la creșterea performanțelor școlare, îmbunătățirea comportamentului din clasă, precum și la stimularea implicării elevilor, inclusiv a celor care sunt greu de angajat în activitățile școlare organizate în interiorul clasei.
Un nivel de analiză cost-beneficiu are loc atunci când se decide organizarea unei excursii școlare, sau a altor activități în afara clasei. Costurile implicate în coordonarea învățării în afara clasei pot include cazarea, transportul, asigurarea, taxele pentru atelierele de învățare și timpul necesar pentru completarea documentelor.
În timp ce analiza cost-beneficiu poate fi de ajutor în luarea deciziilor, cadrele didactice uită adesea să includă multe beneficii externe și intrinseci care apar din învățarea în afara clasei. Acestea ar putea include reducerea problemelor de comportament, o atitudine mai tolerantă față de diferențele culturale și diversitate, sau o curiozitate dezvoltată în perspectiva unei cariere viitoare.
Toate acestea sunt exemple de beneficii care au un impact pozitiv, dar care nu pot fi cuantificate cu ușurință. Din această cauză, organizarea unei excursii școlare, sau a altor activități în afara clasei pot părea mai costisitoare decât sunt în realitate.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.