Copiii si adolescentii, la fel ca si adultii, simt nevoia de a apartine, de a conta in ochii celorlalti. Atunci cand acest lucru nu se intampla, apare sentimentul de inferioritate. Nimeni nu isi doreste sa se afle intr-o pozitie de inferioritate. Cu cat un copil considera ca se afla intr-o pozitie de inferioritate, cu atat se va simti mai descurajat. Sentimentul de descurajare conduce la dezvoltarea de comportamente nedorite si problematice. Multi dintre copii vin la scoala cu acest sentiment deja dezvoltat. In aceasta situatie ajuta incurajarea permanenta si punctarea calitatilor, in locul evidentierii caracteristicilor mai putin pozitive sau placute.
Comportamentul copiilor si adolescentilor au la baza scopuri comune: atentia, puterea, razbunarea, inadecvarea si distractia.
Scopul puterii
Cand scopul unui elev este de a obtine puterea, poate sa se manifeste agresiv fata de colegi sau cadrele didactice, sa aiba un comportament ostil, sa opuna rezistenta la tot ce vine din jur, sa nu respecte reguli si limite, sa aibe crize de nervi sau de furie, sa faca pe seful, sa-si exprime nemultumirea sau sa minta.
In aceasta situatie puteti simti frustrare sau sa nu stiti cum sa procedati ca sa isi opreasca comportamentul. Tendinta este de a reactiona insa acesta este momentul in care intrati in lupta de putere, ceea ce trebuie evitat si este recomandat sa va retrageti din aceasta lupta.
Ce vrea sa transmita elevul prin comportamentul sau este ca are un loc cand viata nu ii este controlata de altii sau cand are puterea sa ii controleze pe ceilalti. Cu cat o sa doriti sa il controlati mai mult, cu atat nu va coopera si nu o sa raspunda la ce ii cereti. In astfel de momente este recomandat sa va retrageti cateva momente, in sensul in care sa nu adresati niciun cuvant si sa asteptati. Daca va simtiti coplesiti de emotii, recomandat este sa luati o pauza, mutandu-va gandurile de la clasa in alta directie si sa va calmati.
Evitati sa intrati in conflict, nu fortati cooperarea si nu dati ordine pentru ca se va impotrivi, iar cearta il va face si mai dornic de putere. Oferiti-i optiuni, ca de exemplu: poti sa alegi sa te linistesti si sa ramai in clasa sau poti sa alegi sa parasesti clasa si sa revii cand o sa te simti pregatit. Recomandat este sa spuneti asta cand v-ati linistit, pe un ton calm dar ferm, o singura data si sa asteptati in liniste sa ia o decizie. Multumiti-i daca alege sa isi inceteze comportamentul si sa ramana in clasa dar si cand alege sa revina in clasa, spunadu-i ca este binevenit. Puteti sa le cereti celorlalti elevi sa va urmeze exemplu, sa se indeparteze de colegul/colega si sa nu intre in conflict. Mai poate fi de ajutor sa folositi umorul cand elvul incepe sa se manifeste comportamentul, pentru a dezamorsa posibilile izbucniri.
Orice comportament nepotrivit poate fi transformat intr-unul pozitiv, daca il ajuta pe elev sa se simta util si incurajat. Astfel, poate fi utila implicarea in activitati in care sa detina un rol de lider sau sa fie de ajutor.