Categorie PROFESORI|Relatia cu elevii

Comunicarea cu preadolescentii

Preadolescenta debuteaza in general intre 9 si 13. La fete se instaleaza, in general intre 10-11 ani, insa poate debuta si la 8 sau la 13 ani. La baieti transformarile incep, in general intre 11-12 ani, insa poate debuta si incepand cu 9 sau 14 ani.

Pe langa transformarile fizice, apar si transformari emotionale, sociale si la nivel relational. Preadolescenta este etapa marcata de emotii puternice si de schimbari bruste pe plan emotional (sensibilitate crescuta, izbucniri in plans, stari de anxietate, de deprimare, de agitatie sau de nervozitate, crize de furie care pot alterna cu cele de bucurie). Acest lucru se intampla deoarece creierul invata cum sa isi controleze si sa isi exprime emotiile. De asemenea, apare preocuparea pentru propriul corp, pentru modul in care arata si se imbraca.

In acesta perioada apar intrebarile existentiale despre lume, viata, moarte, conceptele de bine si rau si preadolescentul are predispozitia spre visare, idealizare si filosofie. Apare si se manifesta dorinta spre independenta, de a testa lucruri noi, creste interesul pentru persoanele de sex opus si pentru relatii romantice.

In aceasta perioada este important ca raportarea la preasolescent sa cuprinda:

  • o relatie buna de comunicare bazata pe rabdare, caldura, intelegere, acceptare, ascultare;
  • sa incercati sa intelegeti lumea preadolescentului care este diferita fata de cum era in perioada in care dumneavoastra treceati prin etapa aceasta;
  • sa fiti autentic, asa cum simtiti sa fiti;
  • sa fie folosita incurajarea, sa se puncteze aspectele pozitive, calitatile, implicarea;
  • sa fie stimulata cooperarea in locul competitiei si sa se puna accent pe incercare, mai mult decat pe rezultat;
  • sa se respecte individualitatea si unicitatea fiecaruia raporate la stilul vestimentar, preferinte si pasiuni (in masura in care se incadreaza in regulamentul scolar)
  • sa fie incurajata implicarea in activitati exrascolare in care ar putea experimenta lucruri noi si diverse
  • sa fie organizate sesiuni in care sa fie informati despre caraceristicile si provocarile pubertatii si cum se pot proteja (bullying, riscuri din mediul online, identitate sexuala)
  • sa includeti tehnologia in modul de predare sau sa lesugerati sa o foloseasca ei in documentarea pentru diverse proiecte sau teme