Cum ajutăm elevii să revină la cursuri, în contextul pandemiei

Categorie PROFESORI|Relatia cu elevii
|

Când elevii se vor întoarce la școală, cadrele didactice se vor confrunta cu o sarcină deloc ușoară: recuperarea materiei și acomodarea elevilor cu noua realitate.

Deci, ce ar trebui să facă școlile și factorii de decizie?

Nu există răspunsuri ușoare. Însă cercetările oferă o serie de idei concrete pentru a ajuta atât elevii, cât și cadrele didactice, de la schimbarea modului în care este structurat anul școlar viitor, până la asigurarea faptului că elevii nu vor pierde accesul la profesioniștii din domeniul sănătății mintale.

Iată câteva idei pe care școlile și factorii de decizie le-ar putea avea în vedere.

Extindeți programul, sau anul școlar

Poate că cea mai evidentă modalitate de a-i ajuta pe elevi să recupereze materia este una simplă: acordați-le mai mult timp, cu un an școlar extins, sau cu un program prelungit.

Școlile ar putea de asemenea să se gândească la adăugarea timpului suplimentar într-un mod creativ. O opțiune, adoptată în unele orașe din SUA, este de a transforma vacanța de primăvară într-o „academie de vacanță” în care elevii care întâmpină dificultăți școlare primesc instrucțiuni suplimentare de la cadrele didactice, în sistem de voluntariat. Două studii efectuate au descoperit că acest lucru a funcționat pentru a stimula învățarea.

Oferiți pregătire suplimentară, în special pentru elevii care se confruntă cu dificultăți la anumite materii.

Un alt mod de a-i ajuta pe elevi este să vă asigurați că aceștia primesc îndrumări în grupuri mici. Este important ca această facilitate să fie disponibilă și pentru elevii care provin din familii cu venituri reduse.

 

Sistemul “în buclă“ – trecerea de la ciclul primar la cel gimnazial

Cum ar fi ca elevii care se întorc la școală să fie întâmpinați de o față familiară – învățătorul / profesorul din anul precedent? Această practică – cunoscută sub denumirea de looping=buclă, în care un profesor urmează un grup de elevi până în clasa următoare – ar putea avea un sens deosebit atunci când cei mici revin la cursuri, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.

Cercetările arată că bucla ajută elevii să învețe mai bine în clasele următoare și, în general, aceștia beneficiază de mai multe „fețe familiare”, inclusiv colegi de clasă. Cu toate acestea, practica vine cu propriile sale provocări.

Extindeți, sau cel puțin evitați reducerea numărului de adulți pregătiți pentru a ajuta elevii care se confruntă cu probleme emoționale

Copiii nu mai merg la școală dintr-un motiv: o pandemie care ar fi putut determina părinții să-și piardă locul de muncă, sau ar fi presupus pierderea unei persoane dragi. Practic, toți elevii au experimentat probabil un anumit grad de stres, ca urmare a modificării rutinei zilnice.

Așadar, consilierii școlari ar putea juca un rol deosebit de important în perioada de ajustare la redeschiderea școlilor pentru elevi.

Consilierii, lucrătorii sociali, psihologii școlari și asistentele medicale ar putea organiza cursuri, formate din grupuri mici de elevi, sau părinți, în cadrul cărora aceștia din urmă să beneficieze de îndrumare în vederea gestionării stresului și anxietății.

Integrați informații despre noul coronavirus în curriculum

Un alt mod în care școlile ar trebui să încerce să ajute elevii la întoarcerea lor este să integreze conținutul legat de noul coronavirus în programa școlară.

Desigur, profesorii ar trebui să se gândească la modul de proiectare a conținutului adecvat vârstei elevului și nivelului de înțelegere, iar crearea de materiale noi ar putea fi deosebit de dificilă, în contextul în care profesorii se confruntă cu atât de multe alte schimbări.

Însă abordarea pandemiei ar putea ajuta copiii să înțeleagă ceea ce se întâmplă în lume și să performeze. În SUA există cercetări care arată că elevii se descurcă mai bine la școală atunci când programa este conectată la experiențele lor personale.

 

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.