Cadrele didactice, precum și părinții, sau familia extinsă manifestă reticență referitor la posibilitatea redeschiderii școlilor în toamnă, temându-se că cei mici ar putea contracta virusul și l-ar putea răspândi în sălile de clasă, sau acasă. Copiii însă simt lipsa interacțiunilor directe cu ceilalți colegi, dar și cu profesorii care i-au ghidat de-a lungul timpului.
Între timp, învățarea virtuală reprezintă o provocare atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice, în unele cazuri insuficient pregătite pentru această schimbare. Nu toți copiii au acces la internet, astfel încât cei care provin din medii defavorizate pot rămâne în urmă cu materia școlară, crescând în acest fel riscul abandonului școlar.
Chiar dacă aceștia pot intra online, petrecerea unui timp îndelungat în fața unui device (ex: PC, smartphone, tabletă) nu este recomandată de către experții în dezvoltarea copilului.
Petrecerea timpului în aer liber a fost întotdeauna considerată benefică pentru copii, cu atât mai mult în contextul actual. Studiile efectuate în S.U.A au demonstrat faptul că „șansele” de a contracta virsulul SARS-COV2 sunt de aproape 20 de ori mai mari în interior, decât în aer liber, unde se poate menține o distanțare socială adecvată.
Deși poate părea ceva dificil de pus în practică, învățarea în aer liber (ex: curtea școlii) ar putea fi singura modalitate de a oferi părinților o pauză, copiilor o educație adecvată și cadrelor didactice protecție în fața noului coronavirus.
Pare o idee nouă, dar acest tip de educație a fost practicat chiar și înainte de pandemie. De exemplu, în S.U.A există aproximativ 250 de „școli forestiere”, în care copiii mai mici își petrec o mare parte din timp în natură, iar unele dintre acestea au rămas deschise în ultima periodă. În Danemarca și Italia, unele școli s-au redeschis în ultimele luni, deoarece elevii își petrec cea mai mare parte din timp în exteriorul clasei.
Școala în aer liber a mai fost practicată în timpul epidemiilor din trecut. De exemplu, la începutul anilor 1900, în timpul unui focar de tuberculoză în Rhode Island, copiii au participat la cursurile școlare cu geamurile întotdeauna deschise, chiar și iarna – îmbrăcați și echipați adecvat.
Sigur că această alternativă trebuie adaptată contextului actual, având în vedere faptul că în urmă cu aproximativ 100 de ani nu exista acces la internet, iar expunerea la temperaturi extreme poate avea efecte negative asupra sănătății.
Având în vedere faptul că în România clima este una temperat-continentală, cursurile în aer liber ar putea reprezenta o alternativă pentru lunile mai călduroase, precum perioada septembrie – noiembrie, respectiv martie – iunie. În restul anului școlar, s-ar putea apela la cursurile online, însă fiecare unitate de învățământ trebuie să identifice alternativele cele mai potrivite, atât pentru elevi, cât și pentru părinți și cadre didactice.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.