Pe cât de esențiale sunt, nu ne naștem cu abilitățile care ne permit să controlăm impulsurile, să facem planuri și să rămânem concentrați. Ne naștem cu potențialul de a dezvolta aceste capacități – sau nu – în funcție de experiențele noastre din copilăria timpurie, de-a lungul copilăriei și până în adolescență.
Copiii care nu au oportunități de a utiliza și întări aceste abilități nu reușesc să devină competenți și se confruntă cu dificultăți în gestionarea sarcinilor de rutină din viața de zi cu zi. Studiul, susținerea relațiilor de prietenie și ulterior menținerea unui loc de muncă, sau gestionarea unei crize reprezintă provocări și mai mari.
Corectarea concepțiilor greșite cu privire la disfuncționalitățile din sfera funcției executive:
Contrar credinței populare, capacitatea de a controla impulsurile, de a acorda atenție și de a păstra activ informațiile în memorie nu se întâmplă automat pe măsură ce copiii se maturizează, iar copiii mici care au probleme cu aceste abilități nu le vor depăși întotdeauna.
Dovezile sunt clare că, până la vârsta de 12 luni, experiențele unui copil pun bazele dezvoltării continue a abilităților funcției executive. Aceste abilități timpurii de a concentra atenția, de a controla impulsurile și de a păstra informațiile „on-line” în memoria de lucru par a fi ușor perturbate de experiențe timpurii nefavorabile.
Dovezile arată, de asemenea, că intervențiile timpurii care vizează îmbunătățirea acestor capacități înainte ca un copil să intre în școală pot avea efecte benefice.
Contrar credinței populare, copiii mici care nu rămân concentrați pe sarcină, își pierd controlul asupra emoțiilor, sau sunt ușor distrași nu sunt „copii răi” care sunt în mod intenționat necooperanți și beligeranți.
Copiii mici cu abilități de funcționare executivă compromise, sau întârziate pot prezenta comportamente foarte provocatoare pentru adulții din jur – inclusiv cadre didactice, care sunt adesea blamate.
Eforturile de a ajuta copiii afectați să-și dezvolte abilități mai bune de funcționare executivă și ajustarea cerințelor care li se impun pentru a evita suprasolicitarea capacităților lor sunt mult mai utile decât pedeapsa pentru comportamentul dificil.
În special atunci când experiențele sau mediile adverse generează un răspuns toxic la stres, poate fi foarte dificil chiar și pentru cei mai competenți copii să înroleze orice abilități de funcție executivă pe care le au.
În aceste condiții, asigurarea unui mediu sigur și previzibil oferă sentimentul de securitate necesar pentru ca schimbarea comportamentului să aibă succes.
Contrar teoriei care ghidează unele programe de educație timpurie care se concentrează exclusiv pe predarea literelor și numerelor, eforturile explicite de a încuraja funcționarea executivă au influențe pozitive asupra insuflării competențelor timpurii de alfabetizare și calcul.
Dovezile din studiile randomizate ale intervențiilor menite să încurajeze grupul de abilități funcționale executive (memorie de lucru, atenție, control inhibitor, etc.) indică beneficii în abilitățile de alfabetizare și matematică timpurii, comparativ cu copiii care experimentează activități „regulate” la clasă.
Într-adevăr, există, de asemenea, dovezi că abilitățile emergente de funcție executivă contribuie la citirea timpurie și la realizarea matematicii în anii pre-grădiniță și în grădiniță.
Nimeni nu se naște cu abilități de funcție executivă, dar aproape toți copiii le pot învăța! Genele noastre oferă planul de învățare a acestor abilități, dar se dezvoltă prin experiențe și practică. Fundația este pusă în copilărie, când bebelușii învață mai întâi să acorde atenție. Relațiile cu persoanele de referință sunt deosebit de importante în această etapă.
Adulții stabilesc cadrul pentru ca cei mici să învețe și să practice aceste abilități în timp, prin stabilirea rutinelor, împărțirea sarcinilor mari în bucăți mai mici și încurajarea jocurilor care promovează imaginația, jocul de rol, respectarea regulilor și controlul impulsurilor.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.