Dezvoltarea copilului – funcția executivă (partea I)

Categorie PROFESORI|Problemele Copilului
|

Funcția executivă este un set de abilități mentale care includ memoria de lucru, gândirea flexibilă și autocontrolul. Folosim aceste abilități în fiecare zi pentru a învăța, lucra și gestiona viața de zi cu zi. Problemele cu funcția executivă pot face dificilă concentrarea, urmarea instrucțiunilor și gestionarea emoțiilor, printre altele.

Există trei domenii principale ale funcției executive:

  • Memoria de lucru
  • Flexibilitatea cognitivă, numită și gândire flexibilă
  • Controlul inhibitor, care include autocontrolul

Funcția executivă este responsabilă pentru multe abilități, printre care: menținerea atenției, organizarea, planificarea și prioritizarea, începerea sarcinilor și finalizarea acestora, înțelegerea diferitelor puncte de vedere, reglarea emoțiilor, auto-monitorizare.

Abilitățile de funcționare executivă se dezvoltă de obicei rapid în copilăria timpurie și în adolescență. Când copiii sunt mai mici, aceștia pot rămâne în urmă în comparație cu ceilalți colegi, pentru o vreme.

Cum recunoaștem eventuale disfuncționalități ale funcțiilor executive la copii/elevi?

  • Dificultăți la pornirea și / sau finalizarea sarcinilor
  • Dificultăți de prioritizare a sarcinilor de lucru
  • Uită ce au auzit, sau au citit
  • Se sperie atunci când regulile, sau rutinele se schimbă
  • Dificultăți la schimbarea focalizării de la o sarcină la alta
  • Emotivitate execesivă și fixare pe anumite lucruri
  • Dificultăți de gestionare a timpului

Aceste dificultăți pot cauza probleme de învățare, dar nu înseamnă că elevii sunt leneși, sau nu sunt inteligenți. Copiii care au dificultăți cu funcția executivă sunt la fel de inteligenți și lucrează la fel de mult ca și ceilalți copii.

Care sunt cauzele?

  1. Diferențe în dezvoltarea creierului. Cercetătorii au analizat funcția executivă și au descoperit că anumite zone ale creierului se dezvoltă mai lent la copiii care întâmpină dificultăți în sfera abilităților executive. Aceste zone sunt responsabile pentru memoria de lucru și controlul emoțional.
  2. Gene și ereditate. Copiii care au probleme cu funcția executivă au adesea și membri ai familiei care se confruntă cu aceleași dificultăți. Problemele cu funcția executivă generează adesea provocări de învățare.

În partea a II-a a acestui articol vom discuta despre erorile de interpretare a comportamentului copiilor care se confruntă cu dificultăți în sfera abilităților executive.

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.