In dezvoltarea sa umana, copilul prescolar trece prin procese psihice care cunoscute de adulti, ajuta la intelegerea funcționării lui.
Perceptia
La copilul prescolar, elementele percepute sunt verbalizate. Apare transferul de la o modalitate la alta (de ex. de la tact la vaz) ceea ce faciliteaza cunoasterea. Se percep mai intai culoarea, apoi forma si tridimensionalitatea. Prescolarul mic nu are perceptia organizata, astfel ca poate privi desenul si cu capul in jos. Perceptia timpului este usurata daca ii spui copilului cat dureaza plimbatul, mancatul etc.
Atentia
Poate fi concentrata intre 2 – 10 minute. Atentia involuntara este, la 3 ani de 25 de minute la joc si de o ora, la 6 ani.
Afectivitatea
Copilul de 3 ani nu este deranjat daca plange cineva, la 5 ani insa, mangaie pe cel aflat in suferinta si are amintiri afective fragmentare fara cadrul spatio-temporal.
Sentimentele morale il impiedica pe copilul de 4 – 5 ani sa realizeze o fapta rea, reprezentata mental inainte de a o intreprinde. Copiii au sentimente morale si fata de actiunile altor copii. Nu trebuie oprit copilul care vine sa iti semnaleze neregulile, precum paratul. Motivele pentru care copilul o face: el doreste sa vada ce parere are adultul sau ca sa fie corectata greseala. Copiii trebuiesc corectati doar daca vor sa se puna ei in lumina favorabila.
Pentru prescolar opozitionismul este acceptat ca normal, astfel el isi testeaza capacitatea de dominare, de control si de autocontrol. Negativismul este exprimat in special in caz de boala, foame, oboseala, insecuritate sau frica, lipsa autoritatii parentale, permisivitate excesiva, protest fata de separarea mai indelungata fata de parinti.
La varsta de 6 – 7 ani, copiii sunt sensibili la ignoranta si la nedreptate. Se supara foarte repede si uita la fel de repede. Plansul si zambetul sunt innascute, nu le imita de la nimeni. Pentru a invata sa decodifice reactiile mimice, copiii trebuie sa vada imagini cu oameni cu expresii faciale diverse ce exprima sentimente diferite (ex. separare).
Memoria
Este mecanica si rigida: o poezie este recitata de la inceput daca copilul va fi intrerupt. Memoria copilul se dezvolta cu ajutorul jocului si a invatarii de poezii (Piaget si Claparede).
Abia dupa varsta de 5 ani, copilul poate sa tina minte 4-6 sarcini diferite si sa le urmeze in ordinea ceruta sau sa gaseasca drumul din parc pana acasa sau scoala, daca parcul sau scoala este in apropiere. De la aceasta varsta, copilul poate incepe sa aiba grija de animalul favorit.
Intre 6 – 7 ani apare memoria voluntara. Deseori pentru ca nu isi aminteste toate elementele, pun in locul faptelor realitatii un produs al imaginatiei, fara a fi constienti, deci fara intentie.
La 7 ani nu retine toate regulile jocului (ex. la fotbal), dar nu paraseste jocul.
Limbajul
Intre 3 – 4 ani pronuntia nu este foarte corecta din cauza aparatului fono-articulator nematurizat si al sistemului nervos nedezvoltat. Este foarte importanta etapa prealfabetizarii ce consta in citirea dupa imagini. Limbajul oficial apare prin preluarea de formule din povesti si din societate. Limbajul copilului prescolar este egocentric pentru ca nu ii pasa de interlocutor.
Limbajul fixeaza cunostintele si organizeaza activitatea. Exista diferente intre copii, in functie de gradul de comunicare in familie. Vorbirea copilului cu sine, cu voce tare, ii regleaza activitatea.
Pe la 6 ani copilul pronunta r si s. Etapa inventarii de cuvinte este normala. Balbismul la copiii mici se poate datora si insuficientei cunoasterii limbajului, nedezvoltarii aparatului fonator, dificultatilor de pronuntie.
Gandirea
Pana la varsta de 4 ani, gandirea este animista (obiectele au viata) si egocentrica (in functie de nevoile lui). Formuleaza unele concluzii generale, anticipeaza sfarsitul unei actiuni. Gandirea este influentata de dezvoltarea limbajului. Copilul incepe sa intuiasca absurdul (situatiile imposibile). Nu intelege sensul abstract (”Cere-ti scuze!”) al cuvintelor.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.