Disciplinarea pozitivă reprezintă un mod mai eficient de a gestiona comportamentul nepotrivit al elevilor în clasă, în comparație cu utilizarea pedepsei, sau a recompenselor. Aceasta permite elevilor să învețe și să își adapteze comportamentele pentru a răspunde așteptărilor în clasă, în același timp învățându-i cum să facă alegeri mai bune în calea lor către vârsta adultă.
Dacă un elev manifestă un comportament nepotrivit în clasă, cadrul didactic trebuie să aibă la îndemână câteva tehnici pe care le poate utiliza pentru a reduce, sau pentru a elimina comportamentul nedorit.
Există numeroase tehnici pe care cadrele didactice, fie că vorbim despre profesori, învățători, sau educatori le pot utiliza pentru a consolida un comportament potrivit, apelând la disciplinarea pozitivă. Iată câteva dintre acestea:
- stabiliți regulile clasei la începutul anului școlar
- fiți consecvent în așteptările pe care le aveți față de elevi
- stabiliți obiective la începutul orei de curs
- modelați și consolidați un comportament adecvat
- rămâneți neutru în timpul conflictelor dintre elevi
- căutați cauza principală a comportamentului nedorit
- demnitatea elevilor contează, ascultați-i
- creați planuri individuale pentru elevi
- oferiți elevilor o varietate de opțiuni
- eliminați obiectele care provoacă distrageri ale atenției, din sala de clasă
Punerea în aplicare a tehnicilor de disciplinare pozitivă îi poate ajuta în aceeași măsură atât pe profesori (ex: să depășească numeroasele provocări la clasă), cât și pe elevi (ex: să învețe și să facă alegeri mai bune în viitor). De fapt, utilizarea disciplinării pozitive în clasă nu numai că facilitează succesul academic în clasă, dar oferă multe alte avantaje, inclusiv:
- elevii manifestă respect pentru cadrul didactic
- centrarea pe sarcină și implicarea elevilor
- sunt necesare mai puține măsuri disciplinare, coercitive
- elevii consideră că regulile sunt corecte și le respectă
- participarea la oră se îmbunătățește
Utilizarea acestor tehnici de disciplinare pozitivă va ajuta cadrele didactice să mențină o atmosferă pozitivă și să susțină un mediu de învățare incluziv.
Metodele punitive – avertismente, suspendări, exmatriculări și strategiile reactive – merg împotriva drepturilor omului și nu reușesc să abordeze problema reală. Așadar, abordările preventive și constructive care folosesc disciplinarea pozitivă creează o atmosferă școlară primitoare și îi învață pe elevi să rezolve conflictele, dezvoltându-le abilități comportamentale specifice.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.