Conform Inspectoratului General pentru Imigrari, cei mai multi imigranti cu drept de sedere in Romania vin din Republica Moldova, Israel, Turcia, China si Vietnam. Fie ca sunt imigranti definitivi sau temporari, de multe ori acestia decid sa imigreze in Romania impreuna cu copii lor, care ulterior sunt inscrisi in programele educationale si instructive, disponibile la nivel national. Pe langa acestia, populatia Romaniei este compusa si din 11% comunitati etnice diferite (maghiari, rromi, ucrainieni, germani etc.), cu traditii culturale, lingvistice si religioase specifice. Astfel, putem presupune faptul ca populatia elevilor din Romania si mediul educational in sine are potentialul de a deveni multicultural si multietnic.
Ca si cadre didactice, ne putem confrunta cu provocarea de a face instruire receptiva din punct de vedere cultural pentru toti elevii, fara a favoriza un grup fata de altul.
Studiile empirice arata faptul ca elevii care frecventeaza scoli cu o populatie diversa pot dezvolta o intelegere a perspectivelor colegilor din medii diferite si pot invata sa functioneze intr-un mediu multicultural, multietnic. De asemenea, cateva studii sugereaza faptul ca aceasta asociere conduce, de asemenea, la mai putine prejudecati rasiale si la rezultate mai bune in viata, pe masura ce copiii ajung la varsta adulta. In prezent, un studiu complex realizat de o Universitate din California, consolideaza acesta idee si dezvaluie beneficii suplimentare pentru elevii de toate etniile.
Cercetătorii au evaluat trei domenii emotionale distincte, la elevii de clasa a VI-a : sentimente de siguranta la scoala, bullying-ul si excludere sociala, precum si singuratatea resimitita. Ei au explorat, de asemenea, perceptia elevilor privind un tratamentul echitabil realizat de profesori, precum si cat de mult elevii voiau sa se asocieze la activitati cu cineva dintr-o alta etnie.
Rezultatele au ratat faptul ca elevii care au beneficiat de cea mai mare diversitate etnica si culturala in salile de clasa de-a lungul zilei au obtinut rezultate ridicate la fiecare dintre cele 3 domenii evaluate, pe parcursul a mai multe masuratori. Cu alte cuvinte, elevii s-au simtit mai in siguranta, mai putin agresati si mai putin singuri. De asemenea, acestia au avut tendinta de a considera profesorii drept echitabili si au cautat, mai degraba decat sa evite, interactiunile cu colegii lor de etnie diferita.
Dar ce putem face fiecare dintre noi in a ne adapta acestui trend cu o tendinta de crestere?
In primul rand trebuie sa adoptam o abordare proactiva in vederea recunoasterii diversitatii. Din moment ce Romania se confrunta cu un un numar mare de emigranti si imbatranire rapida a populatiei, este firesc sa creasa numarul imigrantilor, precum si provocarile sociale si educationale rezultate in urma acestei schimbari. Fara indoiala, elevii vor trebui sa invete cum sa interactioneze intr-un mediu divers cultural si etnic.
In al doilea rand este necesara desfasurarea de activitati structurate in sala de clasa pot evidenția diversitatea. De exemplu, intr-o lecție de istorie despre Batalia de la Vaslui (Podul Inalt), dintre Stefan cel Mare si Suleiman Pasa, cadrul didactic ar putea atrage atentia asupra perspectivelor celor doua tabere, asupra calitatilor si opiniilor acestora etc. In acest fel, elevii invata faptul ca fiecare persoana, indiferent de cultura si etnie, are valori, calitati si influenteaza intr-un fel sau altul istoria.
In al treilea rand, respectul pe care il aratam noi ca si adulti fata de diversitate ii incurajeaza pe elevi sa adopte si ei aceleasi comportamente si valori. Toleranta, empatie, acceptare, respectarea libertatilor celor diferiti de noi sunt doar cateva valori care pot ajuta copiii din viata noastra sa devina adulti lipsiti de prejudecati fata de ceilalti, luptatori impotriva discriminarii si adaptati social pentru viitor.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.