Credem ca toti oamenii, indiferent de varsta au drepul sa le fie respectate nevoile. Copiii, prin natura lor au tendinta sa se miste, sa fie activi si invata in moduri specifice loc, in principal prin joc, miscare, folosirea imaginatiei si a creativitatii. Atunci cand nevoile copilului sunt ignorate sau refuzate, creaza o imensa suferinta care isi pune amprenta in procesul de dezvoltare ca viitor adult. Chiar si experiente ocazionale, care pot parea inofensive, cum ar fi refuzul de a i se permite sa mearga la toaleta cand are nevoie pot sa ii afecteze sanatatea si dezvoltarea.
Conceptia ca un copil/elev trebuie sa stea nemiscat si sa asculte a fost dezaprobata atat de profesionisi care lucreaza in mediul academic cat si de psihologi si oameni de stiinta. Copiii sunt facuti sa se miste si sa se joace. Este modul in care invata cel mai bine. Din pacate, mai exista scoli unde copiii care invata mai repede sau mai incet decat colegii lor sunt in continuare neglijati in clasa. Sunt situatii cand continutul lectiei sa nu para a fi suficient de intersant sau adapat varstei lor. Daca copiii/elevii nu reusesc sa inteleaga ce li se preda sau sa fie captati de subiect este firesc se plictiseasca si sa isi piarda atentia. Sunt atrasi de activitati care sunt in concordanta cu dezvoltarea lor cognitiva si emotionala.
“Scoala model” in sine nu poate sa proejeze elevii de abuz. Fiecare cadru didactic si parinte in parte trebuie sa isi asume responsabilitatea de a asigura o armosfera protectoare si calda pentru binele copiilor/elevilor.
Cunoasterea si respectarea drepturile copilului la scoala ar trebui sa porneasca de la prezumptia ca toti copiii/elevii sunt intr-un mediu educational. Scoala ar trebui sa asigure un spatiu confortabil de invatare unde atat copiii/elevii cat si adultii/cadrele didacice sa se simta bine.
Toti copiii/elevii ar trebui sa aiba aceste drepuri:
Sa mearga la toaleta cand au nevoie.
Sa bea apa cand au nevoie.
Sa se miste cand au nevoie.
Sa invete cum sa isi satisfaca nevoile personale.
Prin intermediul jocului sa invete sa isi cunoasca emotiile, sa le recunoasca si sa le gestioneze atunci cand apar.
Sa li se permia sa invete prin explorare si incercari.
Greselile sa fie vazute ca fiind firesti, ca etapa a procesului de invatare, fara sa fie pedepsiti, judecati sau rusinati.
Sa aiba dreptul sa invete in ritmul propriu.
Sa inteleaga pe deplin tema/subiectul inainte sa li se dea teste/examinari.
Sa fie testati/examinati doar atunci cand sunt pregatiti
Sa nu fie pedepsiti. Copiii au nevoie sa invete disciplina prin aplicarea consecintei logice/naturale a comportamentului pe care il au.
Sa nu fie judecati pentru ca sunt diferiti.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.