E-Learning sau învățarea la distanță presupune activitatea de învățare folosind tehnologii electronice pentru a accesa programa educațională, în afara unei săli de clasă tradiționale.
Tehnologia a avansat atât de mult, încât diferența geografică este redusă considerabil prin utilizarea unor instrumente de lucru care pot face elevul să se simtă ca și cum ar fi în interiorul clasei. Învățarea la distanță oferă posibilitatea de a partaja materialul predat în toate tipurile de format, cum ar fi videoclipuri, prezentări de diapozitive, documente word și PDF.
Scurt ghid de bune practici
O comunitate de susținere. Profesorii și unitățile de învățare la distanță ar trebui să încurajeze un simț puternic al comunității în rândul elevilor. Acest lucru va permite interacțiunea cu ceilalți colegi/profesori, precum și cu resursele oferite.
Așteptări clare. Elevii ar trebui să fie conștienți de ceea ce vor primi de la cursurile online și ambele părți ar trebui să cunoască metoda preferată de comunicare, respectiv de livrare a curriculumului de bază.
Activități sincronice și asincronice. Este important să alternați activitățile interactive, cu cele individuale, care încurajează elevul să facă brainstorming și să cerceteze în profunzime un anumit subiect.
Utilizarea eficientă a resurselor disponibile. Pentru a beneficia la maxim de experiența de învățare online, atât cadrul didactic, cât și elevul ar trebui să profite din plin de cantitatea mare de resurse disponibile online. Există literalmente sute de servicii online care oferă acces la informații, Wikipedia fiind un exemplu în acest sens. Cadrele didactice ar trebui să profite de oportunitatea de a-și îmbunătăți conținutul predat cu material online, sau să-i redirecționeze pe elevi către resurse web suplimentare.
Metode de e-learning
- online vs. hibrid
În general, materialele de curs și cursurile pentru programe realizate complet în mediul online sunt livrate prin utilizarea internetului. Temele pentru acasă, precum și testele pot fi realizate în mediul online și verificate de către un cadru didactic, sau un computer. Clasele hibride combină învățarea online cu întâlnirile față în față.
- sincronic vs. asincronic
Clasele sincronice folosesc streaming video live ca principal mod de furnizare a informațiilor. Învățarea asincronă permite elevilor să se logheze și să iasă din clasă, în funcție de disponibilitatea lor. Materialele/prezentările pot fi accesate oricând, sau cadrele didactice le pot publica treptat, pe măsură ce cursul online progresează.
- directiv vs. non-directiv
Elevii care preferă flexibilitatea educației online, dar au nevoie de o forță externă pentru a-i ține conectați la sarcinile lor, ar trebui să ia în considerare programele de învățare electronică directivă. Cursurile directive sunt, de obicei, realizate de către un cadru didactic și au stabilite datele de început și sfârșit. Majoritatea programelor de educație online implică o anumită cantitate de învățare personală, dar un program de învățare electronică cu ritm propriu este unul în care nu există date de început și sfârșit stabilite, sau termene limită pentru sarcini.
Învățarea la distanță este accesibilă și distractivă, însă în același timp prezintă unele dezavantaje, precum sentimentul izolării resimțit de unii elevi, sau diverse probleme de sănătate, ce se pot dezvolta ca urmare a utilizării dispozitivelor electronice (ex: efort ocular, postură greșită).
Uneori, principala barieră dintre un elev și educația sa este distanța dintre „acasa” și „la școală”. Copiii care trăiesc în zonele rurale ar putea fi descurajați să asiste la cursurile tradiționale, din cauza distanței.
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.