Cum încurajăm comportamentul prosocial?

Educatie|Esti parinte / cadru didactic
|

Comportamentul prosocial reprezintă o formă de psihologie pozitivă care se concentrează pe modul în care oamenii se ajută unii pe alții și fac diverse lucruri pentru binele comun. Acest tip de comportament este esențial atât pentru menținerea relațiilor sociale, cât și pentru promovarea ajustării sociale.

În funcție de motivul pentru care o persoană alege să se implice într-un comportament prosocial, există trei tipuri de acțiuni:

  • Proactive: acțiuni prosociale auto-inițiate pentru rezolvarea unei probleme înainte ca aceasta să se întâmple.
  • Reactive: acțiuni care sunt efectuate ca răspuns la nevoile individuale.
  • Altruiste: acțiuni care sunt menite să-i ajute pe alții fără nicio așteptare de câștig personal.

Beneficiile comportamentelor prosociale

Pe lângă binele evident pe care acțiunile prosociale îl au asupra destinatarilor lor, aceste comportamente pot avea o serie de efecte benefice și pentru cel care ajută, precum:

  • Stimularea stării de bine
  • Reducerea sentimentului de singurătate
  • Creșterea rețelelor sociale
  • Reducerea stresului
  • Dezvoltarea empatiei
  • Dezvoltarea abilităților de întrajutorare.

Exemple de comportamente prosociale

  • Întrajutorarea

Comportamentul de ajutorare reprezintă un tip de comportament prosocial care aduce beneficii atât indivizilor, cât și societății în ansamblu. Încurajați elevii să se ajute între ei atunci când este nevoie.

  • Împărțirea cu ceilalți

Este important să îi învățăm pe copii de la început să împartă cu alții jucăriile, timpul, spațiul de joacă, mâncarea, etc.

  • Donarea

Dăruirea reprezintă o altă formă de comportament prosocial. Încurajați elevii mai degrabă

să doneze lucrurile care se află într-o stare bună, în loc să le arunce.

  • Voluntariatul

Voluntariatul este aproape ca o donație, dar în loc să oferi obiecte fizice, îți oferi timpul, abilitățile și talentele în beneficiul altor persoane.

  • Cooperarea

Cooperarea înseamnă pur și simplu lucrul împreună cu unul sau mai mulți oameni pentru a atinge un obiectiv comun. Când copiii lucrează bine împreună, pot face mai multe decât ar putea realiza fiecare pe cont propriu.

  • Susținerea emoțională

Poate părea ușor să susții pe cineva emoțional, dar este mai dificil decât pare. Sprijiniți elevii în a asculta activ și empatic atunci când cineva povestește despre o situație dificilă sau în a învăța cum să ofere complimente, încurajări și îmbrățișări.

  • Respectarea regulilor societății

Respectarea regulilor are un impact pozitiv atât asupra celor care le respectă cât și asupra societății în ansamblu.

Exerciții pentru clasă

Utilizarea comportamentelor prosociale în clasă îmbunătățește rezultatele învățării pentru elev, prin dezvoltarea recunoștinței, bunătății și empatiei.

  • Încurajarea lecturării cărților de ficțiune

Studiile de neuroștiință au raportat că atunci când se citește ficțiune, există mai multă activitate în părți ale creierului care sunt implicate în simularea a ceea ce gândesc alți oameni, iar alte studii au descoperit că citirea narațiunilor fictive a crescut empatia auto-raportată și abilitățile empatice în timp.

  • Panoul cu recunoștință

Încurajați elevii să lipească bilețele cu motive pentru care sunt recunoscători zilnic sau săptămânal, pe un panou afișat în clasă. De asemenea, aceștia pot ține un jurnal pentru a nota motivele pentru care sunt recunoscători.

  • Încurajarea amabilității

Amabilitatea stimulează compasiunea și sentimentul de apartenență la grupul clasei de elevi. Câteva modalități prin care elevii își pot exersa bunătatea sunt oferirea de complimente, ascultarea activă a unui elev care are nevoie de suport moral, etc.

  • Consolidarea empatiei

Cereți elevilor să facă o listă de amintiri sau momente în care au fost mândri de ei înșiși. Apoi, pe spatele colii, rugați-i să scrie o listă cu visele sau obiectivele pe care le au în viață. Ulterior invitați-i să identifice asemănări între fișele lor. Împărtășirea viselor, a vulnerabilităților și a momentelor pozitive ajută la dezvoltarea empatiei.

Rolul cadrului didactic nu este doar de a preda, ci și de a modela comportamentul elevilor. Astfel, încurajarea comportamentelor prosociale prin predarea empatiei, bunătății și a recunoștinței contribuie la succesul social și școlar al unui copil și promovează trăsături pozitive care servesc atât elevilor, cât și societății.

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

la telefon: 116 111 (fără prefix), oferit gratuit de Orange Romania Communications din rețelele de telefonie fixă și mobilă Orange, Telekom și Vodafone, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.

pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.