Copiii si adolescentii pot parea iritabili sau chiar ostili atunci cand sunt obositi sau nu se simt bine.
Copiii mici pot minti pentru ca sunt prea tineri pentru a intelege diferenta dintre adevar si minciuna, desi uneori pot minti pentru a iesi din necazuri. Acestea sunt aspecte normale in comportamentul lor, insa, atunci cand actioneaza in acest fel tot timpul sau cand acest comportament le afecteaza in permanenta activitatile de acasa, de la scoala sau relatiile cu alti copii, ei pot avea ceea ce numim o tulburare de comportament perturbator. Cunoasterea problemelor de sanatate mintala a copiilor este importanta nu numai pentru ca acestea duc la suferinta copiilor si a celor din jurul lor, dar si pentru ca acestea interfereaza cu dezvoltarea sociala si educationala.
Comportamentul deviant este acel comportament considerat a fi departe de normele societatii si este, de obicei, suficient de sever pentru a justifica dezaprobarea venita din partea majoritatii societății.
Comportamentul deviant in randul copiilor, adolescentilor si adultilor pare sa fie puternic influentat de atasamentul nefavorabil si de relatia cu parintii lor. Astfel ca, devianta comportamentala, cum ar fi violenta, abuzul de substante si dezvoltarea tulburarilor clinice, este deseori asociata cu influenta covrastnicilor si cu mediul social. Putem fi de acord cu faptul ca grupul de prieteni si societatea influenteaza foarte mult comportamentul unui individ, in special in timpul adolescentei, totusi, este indicat sa luam in considerare si influenta familiei, in special al parintilor. Cresterea si educarea copiilor intr-un mediu familial disfunctional, in care sunt prezente violenta domestica, abuzul de alcool/substante si lipsa afectiunii, pot influenta dezvoltarea emotionala a copilului si pot favoriza aparitia sentimentelor de inadecvare, aparitia unui nivel ridicat de anxietate, depresie si ostilitate.
Educatia ramane unul dintre instrumentele pentru transformarea unui individ, dar si a societatii, in general. Scoala este unul dintre cele mai puternice instrumente de schimbare sociala, care joaca un rol crucial in sprijinirea, dezvoltarea capacitatilor intelectuale si functionale ale copiilor. Unii cercetatori au identificat diferitele tipuri de comportament deviant manifestate de adolescenti in scoala, precum: absenteismul selectiv (a chiuli), neascultarea sau refuzul autoritatii, comportamente agresive, minciuna intentionata, furtul si sustragerea de obiecte si bunuri, reactia de razbunare prin vagabondaj, abuzul de substante, vandalism si imoralitate sexuala. Acestia sustin faptul ca exista o crestere a ratei de decadenta morala in randul tinerilor, ca urmare a lipsei de disciplina. Astfel de acte indisciplinate printre elevi pot culmina si duce la delincventa juvenila.
Mediul in care traiesc adolescentii pot influenta evolutia acestora, mai ales atunci cand exista o lipsa de indrumare parentala. Cand parintii nu reactioneaza in mod consecvent la comportamentul nedorit al unui adolescent, copilul ar putea continua sa se implice in comportamente mai deviante in scoala. Totodata, performanta academica slaba predispune tinerii la comportamente deviante, intrucat unii copii recurg la un comportament antisocial din cauza incapacitatii lor de a face fata rigiditatii academice a scolii. Mai mult decat atat, diferentele individuale si problemele psihologice intalnite la elevi sunt, de asemenea, considerate a fi unele dintre motivele pentru care unii adolescenti se angajeaza in comportamente deviante.
Comportamentul deviant in sala de clasa mareste nivelul de stres al cadrelor didactice si modifica dinamica sociala a clasei. Stingerea acestor comportamente poate fi realizata folosind principiile psiho-pedagogice, aplicate sistematic, din teoriile invatarii. Dintre acestea abordarea comportamentala se bazeaza pe presupunerea faptului ca un comportament negativ poate fi ignorat si inlocuit cu un comportament pozitiv. Asadar, intarirea pozitiva, aprecierile verbale, oferirea de lauda, recompensarea comportamentului pozitiv pot reduce comportamentul deviant.
Alte strategii pentru modificarea comportamentului nedorit includ:
- Principiul Premack – Acest principiu sustine faptul ca un comportament preferat al elevului poate fi incurajat pentru a intari o activitate mai putin preferata.
- Economia simbolica /tokenului – Acesta este momentul in care comportamentul pozitiv este consolidat prin-tr-un schimb de obiective.
- Contractarea – Contractul de comportament este un acord negociat intre doua parti, profesor si elev. La semnarea acestui contract, profesorul precizeaza clar scopul contractului, iar rasplata se realizeaza imediat ce profesorul observa schimbarea pozitiva.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.