Esecul nu este o destinatie, este un proces, insa pentru copii lucrurile par a lua o intorsatura diferita. Experienta unui esec in traseul educational al elevului are adesea ca rezultat trairi afective negative, retragere, lipsa entuziasmului pentru activitatile scolare si pentru scoala, in general. Problemele sociale, comportamentale si emotionale duc frecvent la dificultati academice. De asemenea, conditiile de sanatate si alimentatia pot afecta performanta scolara, iar procesul invatarii fiind unul amplu si sistematizat, implica toate aceste aspectele psihice si fizice care definesc individul.
Specialistii in domeniul educatiei (Aurelia Coasan si altii) au identificat 5 tipuri de dificultati care pot interveni si pot afecta decursul academic al unui elev:
- Dificultati de origine fiziologica – orice deficit fizic sau boala somatica pe care copilul o prezinta inca de la nastere trebuie sa fie identificata de specialisti in vederea remedierii problemei. Astfel, parintii au un rol important in accesarea serviciilor disponibile, constientizarea dificultatilor pe care le intampina copilul si oferirea de sprijin real in decursul educational;
- Deficientele de natura cognitiva – intarzierile in intelegera informatiilor predate, in rezolvarea de probleme si dificultati in intelegerea rationamentelor reprezinta dificultati intelectuale pe care cadrele didactice le pot observa inca din primii ani de scoala;
- Dificultati de natura operational- instrumentala – dezvoltarea unor capacitati perceptive, mnezice, motrice si intelectuale sunt vitale in activitatea scolara. In situatia unor intrazieri sau dezechilibre, pot aparea dificultati in derularea activitatilor de invatare, specifice sau generale;
- Deficientele emotionale – starile emotionale dezechilibrate sau dificultatile emotionale ale elevilor pot duce la aparitia starilor de anxietate, furie, depresie. Cunoasterea si intelegerea propriilor stari emotionale, dezvoltarea inteligentei emotionale si a celei interpersonale duc la construirea unor relatii sociale benefice si echilibate cu parintii, cadrele didactice si colegii;
- Deficiente pedagogice – stilul de predare al profesorului si gestionarea elevilor din clasa reprezinta puncte esentiale pentrui captarea si sustinerea interesului, atentiei si implicarii elevului. In momentul in care relatia profesor-elev are de suferit, aceasta poate afecta echilibrul de invatare al elevului si motivatia de implicare scolara.
Unul dintre factorii esentiali care conduc la aparitia dificultatilor in invatare este reprezentat de lipsa stimei de sine sau a increderii in capacitatile proprii, care poate impiedica elevul sa se bazeze pe punctele sale forte in activitatile scolare. Pentru unii copii, numai gandul ca nu reusesc si nu vor avea succesul dorit este de ajuns pentru ai impiedica sa incerce orice demers de imbunatatire si recuperare scolara. Pe de alta parte, o prea mare incredere in sine poate impiedica elevul sa recunoasca si sa-si imbunatateasca punctele slabe.
Un alt factor esential il reprezinta obstacolele de ordin social. Atunci cand elevul are pare de experiente negative, dicriminare, marginalizare, bullying, stereotipii si prejudecati din partea colegilor si a cadrelor didactice, tinde sa mentina acea atitudine negativista si retinere fata de posibilitatile de reusita in procesul de invatare. De asemenea, lipsa motivatiei intrinseci, a nevoii de cunoastere si curiozitate sunt alti factori determinanti care duc la aparitia dificultatilor in invatare.
Pe parcursul traseului educational, elevii isi formeaza, dezvolta si consolideaza multiple abilitati si competente prin interdemdiul procesului de invatare. Strategiile educationale stabilite si utilizate de cadrele didactice pot favoriza succesul sau esecul scolar. Profesorul are un rol activ, nu numai de transmitere pasiva de informatii, ci de pedagog, mentor, consilier, negociator, judecator contribuind la sustinerea fiecarui elev in cadrul procesului de invatare.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.