Idei pentru îmbunătățirea atenției la clasă

Categorie PROFESORI|Relatia cu elevii
|

După trei luni de școală online, vacanța de vară și o reîntoarcere la școală în condiții de școală hibrid, cu ore și online și în clasă, s-ar putea ca elevii să nu mai fie atât de receptivi la orele de clasă. Este adevărat că atenţia este o abilitate care se exersează şi acasă, nu doar în mediul şcolar. Însă un lucru este sigur: dacă vrei să atragi atenţia unui copil, mai întâi trebuie să îi captezi interesul.

Sunt mai multe definiții și categorii pentru atenție. Specialiștii menționează două tipuri de atenție, una globală, deschisă, atunci când, pentru perioade scurte de timp suntem atenţi la diferite aspecte din mediul înconjurător astfel încât să ne formăm o impresie despre ce se află împrejurul nostru. Cel de-al doilea tip de atenţie apare atunci când reuşeşti să îţi menţii atenţia asupra unui singur lucru o perioadă lungă de timp. Aceasta este atenţia focalizată, în care detaliile sunt observate rând pe rând, nu toate la un loc. Fiecare dintre noi avem această combinație de atenție care ne face să absorbim informația.

Cum putem menține atenți copiii la clasă folosindu-ne de cele două tipuri de atenție

Noutatea subiectelor, a fenomenelor și a situațiilor – de cele mai multe ori, atenția copiilor poate fi atrasă cu aceste elemente de noutate. Cu cât prezentarea va fi mai atractivă, cu atât și atenția copiilor va fi mai sporită. O prezentare atractivă poate fi o combinație dintre scris pe tablă, dictare, prezentarea unor obiecte fizice sau audio- foto-video, folosindu-vă de suport tehnic.

O altă tehnică des folosită pentru captarea atenției este schimbarea tonalității vocii: puteți citi cu voce scăzută, sau interpreta pe voci o explicație, sau puteți integra copiii din clasă, nominalizându-i pentru a citi în continuare.

Dacă mutarea mobilierului permite, factorii de natură socială pot influenţa şi ei învăţarea și implicit, atenția. Încercați reorganizarea mobilierului școlar astfel încât copiii să aibă posibilitatea studiului solitar, studiului cu un coleg sau în grupuri mici, ca membru al unei echipe. Schimbarea mediului va atrage atenția și va spori atenția, funcționând ca un stimul.

În aceeași măsură, folosiți situații care să le permită copiilor să se ridice mai mult din bancă. Mulți dintre elevi sunt kinestezici și dacă nu-și consumă energia în timp util, devin agitați, își pierd răbdarea și deranjează și desfășurarea orei.

Umorul adaptat vârstei copiilor de la clasă ajută și el la menținerea atenției clasei. Râsul detensionează și ajută la relaxare, așadar o glumă potrivită s-ar putea să ajute în procesul de învățare.

Contact:

Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:

  • la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
  • pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.