Copilul la aceasta varsta este cu adevarat fericit. Intrebarea dominanta a acestei perioade este: DE CE?
Dupa implinirea varstei de 3 ani i se pot explica niste consecinte ale faptelor sale: daca tragi pisoiul de coada te va zgaria ca data trecuta!
Se dezvolta spiritul de colectionare dupa marimea si culoarea obiectelor (mic si viu colorat).
La 3 ani si jumatate practic se poate dezbraca singur, daca i se cere. Deseneaza linii la intamplare si le confera semnificatie. Adaptarea la gradinita poate fi dificila pentru unii, pentru ca nu vorbesc inca destul de corect si nu inteleg in totalitate ceea ce li se spune. Afectivitatea este foarte labila, putand fi observate explozii pozitive sau negative. Apare functia simbolica si imaginatia, ce consta in reprezentarea unui lucru ce inca mai pastreaza o legatura cu obiectul real.
La 4 ani se poate imbraca aproape singur, pentru ca deosebeste fata de spate, isi incheie sigur nasturii si isi pune corect caciula si manusile. Sireturile si le va lega singur insa dupa varsta de 5-6 ani.
Mananca singur fara dificultate, folosind lingura si furculita. Stie sa se spele singur pe fata, maini si dinti si sa foloseasca closetul de dimensiuni standard. Mana este abila si controleaza adecvat pozitia creionului si copilul poate sa copieze un cerc, sa deseneze un om sau o casa, sa construiasca un pod din cuburi (dupa model). Creste memoria! Prescolarul mijlociu (4-5 ani) este interesat de relatiile sociale, de jocurile cu roluri, de profesii.
Copilul de 5 ani alearga, sare, danseaza ritmic dupa muzica, inoata, „isi arata muschii”, se joaca cu mingea, putand face parte dintr-un grup, picteaza si deseneaza. Isi poate ajuta mama la unele treburi casnice usoare. Cunoaste o parte din regulile de comportament in societate si le respecta. Preia modele de la ambii parinti, cu care se identifica.
La 6-7 ani copilul face diferenta dintre sexe si incepe sa puna intrebari despre procreere, are preferinte pentru unele activitati si prieteni. Dispare ideea anteprescolarului ca si animalele au viata sociala ca oamenii.
Gandirea preoperatorie manifestata la copiii la varsta de 7-8 ani (dupa Piaget) se regaseste si mai devreme de aceasta varsta datorita televizorului, radioului. Se observa dorinta de a fi adultrist, precum cei mari, mai putin constientizata si care nu trebuie criticata. Prin acest comportament se dubleaza capacitatea de concentrare a atentiei.
Erikson considera ca in functie de relatiile interpersonale apare initiativa sau vinovatia. Vinovatia apare daca initiativele luate sunt catalogate drept nepotrivite. Agresivitatea, brutalitatea asupra copiilor poate duce la structurarea unei personalitati reactive la educatie. Frustrarile repetate determinate de adulti pot duce la negativism. Negativismul de inadaptare – nu fac fata programului de gradinita sau de scoala – chiulesc, fug.
Copiii cu IQ crescut sunt de regula necreativi, dar buni la aritmetica.
In jocul prescolarului mic,”hranirea papusii”, „condusul masinii” – nu apare semnificatia sociala a actelor imitate.
Educatoarea are un rol important atunci cand ajuta la constientizarea regulilor si a incalcarii lor in colectiv.
Pentru modelarea unor temperamente se pot da anumite sarcini spre a fi rezolvate. Izolatiilor, timizilor (melancolici) sarcini usoare – sa aranjeze anumite obiecte, sa interpreteze personaje din basmele preferate. Colericilor, sa faca gimnastica, intrucat ei sunt agitati motor. Pentru flegmatici, care se adapteaza greu, sunt inerti si vorbesc lent: exercitii ce solicita reactii rapide.
Copiii nu trebuie jigniti, pentru ca vor aparea complexe de inferioritate ce ii pot marca toata viata. De asemenea, daca nu sunt ajutati sa depaseasca obstacolele le scade imaginea de sine.
Daca ai intrebari, discuta cu un adult de incredere sau suna la 116111 sau scrie-ne la telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro