Reusita scolara este legata statistic vorbind, de nivelul de cultura al familiei din care face parte elevul. Copiii parintilor care exercita o profesiune intelectuala sau liberala sunt elevi mai buni decat copiii comerciantilor sau functionarilor, acestia la randul lor, sunt mai buni decat copiii taranilor sau muncitorilor.
Parintii care nu si-au insusit bine limba romana, fac parte dintr-o familie numeroasa si stau ingramaditi intr-un spatiu mic de locuit, vor ingreuna conditiile de studiu al copilului.
Climatul familial este foarte important: poate avea o influenta nefasta asupra copilului daca nu i se asigura o stare de siguranta si daca polul parental este instabil: neintelegeri, parinti despartiti, conflicte frecvente. Nefast este si daca parintii nu sunt interesati de activitatea scolara si nu participa deloc la ea.
Parintii pot sa retraiasca esecul lor scolar si sa regrete ca copilul lor ii calca pe urme, urmand profesia pentru care l-au destinat.
Esecul scolar incepe prin:
– dificultatea copilului de a se mentine la acelasi nivel cu clasa;
– asimilari intarziate;
– repetentie.
Factorii esecului scolar:
– Activitatea scolara este influentata de o proasta invatare a mecanismelor de baza (citit, scris, socotit), ceea ce duce la o ramanere in urma a elevului respectiv.
– Elevului i se atribuie alternativ apelative ca fiind lenes, puturos, bun de nimic, imprastiat.
– Aspecte ce tin de scoala (cladire urata, profesori dezinteresati, clase supra-incarcate, metoda pedagogica nefunctionala, lipsa contactului intre profesor si elev).
– Mecanismele de lectura sunt ori la nivel global ori prin silabe.
– Aspecte ce tin de familie: din mediu defavorizant, care motiveaza putin, sau nu sunt disponibili atat fizic dar mai ales emotional pentru acel copil-elev.
Dificultatile scolare semnalate de copil sunt legate de:
– tulburari ale unei anomalii a inteligentei (debilitate mentala, retardare a organizarii ratiunii);
– anomalii ale limbajului oral (tulburari de vorbire, de articulare, ale debitului verbal);
– proasta asimilare a limbajului scris (dislexie, disortografie, disgrafie);
– reprezentarea rau-inteleasa a gesturilor facute cu un anume scop (dispraxie);
– perceperea proasta prin simturi a formelor si volumului (vedere, auz deficitar);
– pot sa releve un simptom pentru o anumita trasatura de personalitate sau stare depresiva.
Aceste manifestari pot avea la baza, in mod deghizat, tulburari inconstiente ale copilului:
– nevoia de a se afirma si delimita de exigentele parintilor;
– nevoia de a fi asistat si de a concentra energia parintilor nelinistiti;
– lipsa de incredere in sine si frica de a fi abandonat de parintii;
– mutarea din clasa, schimbarea locuintei sau absenta din cauza unei boli.
Scoala poate crea esecul scolar in anumite cazuri. Chiar daca toti copiii invata aceeasi materie, nu toti copiii pot sa o faca prin aceleasi metode si in acelasi moment.
Indrumarea scolara trebuie sa fie conform vocatiei lor.
In fata oricarei probleme scolare dovedite, trebuie cerut un examen psihologic asupra dezvoltarii afective, nivelului intelectual si ortofonic.
De retinut ca unele probleme se rezolva de la sine si ca exista un anumit pericol de a il supune pe copil la ingrijiri psihologice sistematice.
Puteti sa solicitati sprijinul nostru, scriindu-ne pe telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sunand la 116 111.