Foarte mulți copii dezvoltă teama de a vorbi în public, în fața unei mulțimi. În acest articol vom prezenta câteva modalități de a-i ajuta pe elevi să își dezvolte capacitatea de a se adresa unui public și să își învingă teama.
Îndrumare # 1: Nu-l numiți public speaking
Atunci când oferim unei activități un nume formal și o transformăm într-un eveniment deosebit de important, copilul resimte o presiune foarte mare.
Așadar, să ne distrăm…putem să îi dăm diverse nume, precum „joaca de-a discursul”. Dacă este percepută ca o activitate distractivă, copiii sunt mai puțin susceptibili să se teamă. Dacă putem minimaliza frica schimbând numele, de ce să nu încercăm?
Îndrumare # 2: Mai puțin studiu, mai multă practică
Ce facem când învățăm cum să vorbim în public? Ne așezăm și urmărim unele dintre cele mai mari discursuri din toate timpurile (ex: Martin Luther King Jr. – „Am un vis”). Urmăriți împreună cu elevii diverse discursuri, parcurgeți și analizați tehnica.
Îndrumare # 3: Împărțiți elevii în grupuri mici
Împărțiți-vă clasa în grupuri mai mici, sau utilizați interacțiunea 1 la 1. În acest fel, presiunea resimțită de copil scade considerabil. Apelând la grupurile mai mici, obținem mai multă practică și mai puțină confruntare, așa că este mai puțin probabil ca elevii să manifeste aceleași rețineri pe măsură ce numărul elevilor din grup crește.
Îndrumare # 4: Jocuri de improvizație, ice-breakers
Este important să acordați atenție jocurilor de improvizație și să le alegeți pe cele care sunt distractive. Copiii trebuie să fie într-o situație confortabilă, astfel încât să poată râde dacă nu reușesc.
Așadar, creați jocuri de improvizație cu un nivel redus de dificultate, iar pe parcurs cresteți nivelul de dificultate. Jocurile improvizate sunt minunate pentru a ajuta copiii să învețe să gândească la fața locului.
La începutul orelor de curs, puteți apela la un ice-breaker!
Îndrumare # 5: Accent pe mesaj, nu pe tehnică
Adesea ne grăbim să învățăm copiii tehnici de public speaking, pentru că sunt ușor de predat. Vă recomandăm să începeți lent și să construiți tehnica din mers. Încurajați-i să livreze mesajul într-o maniera atractivă pentru public și apoi pe măsură ce stăpânesc acest aspect vă puteți concentra pe tehnică.
Să-i determinăm să învețe cum să creeze un mesaj care merită ascultat!
Îndrumare # 6: Feedback pozitiv
Da, încercăm să ajutăm copiii, oferindu-le critici constructive, dar de multe ori feedback-ul pozitiv funcționează de 10 ori mai bine. Adresarea unui public poate fi învățată în mod natural, prin exersare. Dar dacă nu ai pe cineva care să te încurajeze, să-ți spună că faci o treabă bună, este puțin probabil să continui să exersezi.
Așadar, feedback-ul pozitiv este foarte important (ex: “A fost foarte bine. S-ar putea să fie nevoie să mai lucrezi puțin la anumite aspecte, să privești mai mult publicul, dar a fost minunat modul în care ai prezentat. Bravo!”).
Contact:
Răspundem problemelor copiilor, părinţilor și cadrelor didactice, anonim și confidențial:
- la telefon: 116 111 (fără prefix), gratuit din rețelele Telekom fix, Telekom mobil, Vodafone și Orange, de luni până vineri în intervalul 08.00 – 20.00.
- pe email: telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro, 7 zile din 7, 24 de ore din 24.